torsdag 18. juni 2009

Nydelig vær i går - regn hele dagen i dag

Etter kuldenatta - ja det ble faktisk -1 grad natten til i går - ble det en fantastisk dag på onsdag Planene mine for den dagen var å gjøre unna kontorarbeidet i en fei, og så drive i hagen resten av dagen

Men da jeg skulle kjøre jentene på skolen endret opplegget seg radikalt. I stresset som oppsto da vi skulle kjøre, begynte jeg å rygge før Silje Beate hadde hatt igjen døren på sin side
Og med et utbygg på huset som bilen sto veldig nær, måtte det jo bare gå galt. Jeg registrerte at Silje Beate ropte MAAAAAMMMMAAAAAA, før jeg så at døren var benket veldig bakover (eller fremover da - etter som en ser det). Og det hjalp liksom ikke at jeg kjørte fremover med et rykk, døren hadde fått en hard medfart, og jeg fikk den ikke igjen.
Gjett hvordan jeg så ut da?

Så var det bare å ta en annen bil til skolen. En to-seter. Så ferden gikk med to smale rumper på passasjersetet, langs forbyggingsvegen ved elven. Der er det nesten ingen trafikk. Etter jeg var hjem igjen var det bare å ringe til Dombås Bil og fortelle om fadesen

Deretter festet jeg døren til den andre bakdøren med et tau, og kjørte til Dombås, slik at de fikk sett på skaden. De tok bilder, og fikk heldigvis igjen døren, men med streng beskjed om at den ikke måtte åpnes igjen. Døren må skiftes, og noen småskader på fremdør og skjerm må også fikses på. Jeg fikk med skademelding og reiste hjem igjen.
Forsikringsselskapet, Sparebank 1, måtte jo kontaktes. Og det må jeg bare få sakt. De var kjempegreie. Da jeg hadde forklart ståa, fikk jeg et skadenummer som bilverkstedet skulle ha. Skademelding behøvde jeg ikke å fylle ut. Og siden vi har kjørt skadefri i alle år, ble det ingen egenandel, og ikke mister vi bonus heller. Leiebil i repareringsperioden får vi også.

Så alt i alt så gikk det ikke så ille likevel. Og ingen ble skadet, og det er jo det viktigste. Kanskje en liten bivirkning av hele greia; at jentene kommer seg ut av senga i riktig tid om morgenene heretter

Da postmannen kom utpå dagen, hadde hun med seg en stor pappeske til meg. Da var jeg ikke sen om å åpne for å se hvilke lekkerbiskener som var oppi Så tok jeg hele esken med ut og satte den i skyggen. Jeg kom meg ikke ut i hagen før klokken halv to, men fikk da gjort en del likevel. Jeg tok av fiberduken som hadde ligget og skjermet for kulden. Så vannet jeg godt i alle bedd. Jeg rensket det store beddet ovenfor huset for ugress. Fikk sett diverse støtter der det behøvdes, og så pottet jeg de plantene jeg hadde fått fra min hemmelige hagevenn inne på Hagegal. Inn og googlet - mykkje fint oppi den pakken ja.

Jeg saumfarte hagen etter frostskader, og heldigvis var det ikke så store skader på de plantene jeg ikke hadde dekket. Men noen tupper på bronsebladene mine var skadd - visne - og noen av sommerblomstene selvsagt, men det hadde egentlig gått ganske greitt. Jeg hadde ikke dekket løytnanshjertene mine (ved en forglemmelse ) men de var heldigvis like fine. Nå er det like før de begynner blomstringen.

I dag har det vært vind og regn i hele dag - innedag på kontoret. Var og så Elisabeth spilte fotballkamp, de vant 12 - 2 mot Dombås .

Vel hjemme igjen var det en ny økt på kontoret, men nå venter sengen.

Natta

3 kommentarer:

Elisa sa...

Uflaks med bildøra, godt at det ordna seg til det beste!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Ja, ikke sant :-)

Sigrid sa...

Hei. Håper å få i gang bloggingen din igjen med en liten utfordring. Den ligger på bloggen min :-)