onsdag 21. juli 2010

Jada jeg lever, men har det travelt... og så har vi fått kattunger.

Ikke noen innlegg siden april, nei.
Jeg ser jo det, men jeg skjønner ikke hvor alle disse dagene tar veien uten at jeg helt klarer å følge med. Skulle jo ha blogget hver dag, og gjerne også vært med inne på facebook. Men når alle dagens gjøremål er unnagjort, venter som regel sengen, og da er klokken allerede godt over midtnatt.

Men nå har jeg tatt meg tid til et lite sammendrag. Det regner ute, og kontoret frister heller ikke noe særlig akkurat nå.


Vi har feiret Konfirmasjon i vår. Eldste jenta vår, Silje Beate, er riktig blitt voksen i løpet av de siste par årene. Morsomt for en mor å observere et barns overgang fra jente til ”voksen dame”. Med ny bunad (slektsbunad) for anledningen, og supert vær, ble det en flott og minnerik dag for både konfirmanten selv og familie, slekt og venner.

Årets konfirmant



Vi hadde kjempegod plassering i kirken, og panoramautsikt til konfirmanten vår!




Flott slektsbunad - første gang i bruk denne dagen.


Dagen på hell - en fantastesk flott dag!



Blomstring:


En lys rosa og en mørkere.


Nydelig hvit med brokbladede bladverk




Fylt blå, og den "vanlige" nobilis (den er flere år)

Blåveisene jeg fikk kjøpt i fjor har kommet igjen alle sammen. Jeg synse det er kjempeimponerende med tanke på den ramkalde vinteren som var.

Trollius Laxus - frø fra Magnar - blomstrer første gang nå i år. Sådde den i fjor.


Begge bekkeblommene mine kom også med blomstring i år.




Nesten alle rododendronene mine blomstret på forsommeren. Det hadde jeg nesten ikke trodd etter en sånn vinter som vi hadde sist vinter. Minus langt nede på tretti-tallet mange uker i strekk, og med nesten ikke noe snø.



Kirsebærtreet kom med et flor av blomster i år. En hel sky av blomster, men dessverre ser det ikke ut som at det vil bli spesielt mye bær likevel. Kanskje det hadde vært større sjans for det hvis det hadde vært litt sommervær. Det har det ikke vært noen mengder av denne sommeren, selv om det skrives alle steder at dette har vært tidenes varmeste sommer. Vel – ikke her i alle fall.




Gode tips om store, lette steiner tas imot med takk!

Jeg har gjort om en del av bedet ved uteplassen vår ovenfor huset. Det var herfra jeg flyttet rosene i fjor. Og bak rosene har det ikke vært noen ting egentlig. Jeg har hentet en del stein som jeg har lagt i bedet, og har plantet en del av staudesådden både fra i fjor og fra nå i år her.
Har også gjort plass til evn nykomlinger som jeg vet vil komme – kjenner meg selv så godt nå, at det vet jeg vil komme.


Lewisia, en type geum, samt en gudeblom til høyre



Primulaer og en mørk geranium bl a. Blodheggen blomstrer da litt.
Blodheggen blomstrer, selv om den hadde frosset veldig tilbake, og måtte beskjæres kraftig.


Ett knippe stauder i bedet nedenfor rhododendronbedet. Trollius Cultorum til høyre


Bronsebladene er ekstra flotte i år, synes jeg. Høyre: Del av staudebedet ovenfor huset.


Hvite løytnanshjerter sammen med Astrantia major.

De fleste staudene har heldigvis klart seg bra, men unntaket er høstanemonene mine. De har dødd for fote – trodde jeg i alle fall. Både de hvite og mørke rosa har bukket under, men jeg finner stadig blader av den vanlige – også der jeg trodde at vinteren hadde knekt den. Det blir nok ikke noen overdådig blomstring på dem i år, men de lever nå i hvert fall!




Til og med anemonellaen, som jeg kjøpte i fjor, kom igjen i år. Jeg bar meg til Bina, og trodde at den hadde nok strøket med i vinter, men Bina beroliget meg med at den pleier å være veldig sen. Og plutselig stod den der med de tandreste blader og de nydeligste blomster!



Meconopsis rudis - en av mine stoltheter! En monokarp liten sak som ser ut til å ha greid vinteren hos meg i år. Flott bladrosett med lodne sortprikkede blader med en stilk i midten med lilla blomster oppoverhele stilken. En riktig skjønnhet, spør du meg.

Meconopsis Lingholm er jo alltid like vakker!



Lingholm til venstre og Hensol Violet- slik den skal være- til høyre


Lingholm i motsol - lekker!

Meconopsisene mine er flotte i år! Selv om ikke alle ”Hensol Violett”-ene mine ble like fiolette, har jeg en som ble veldig flott, og som jeg kommer til å ta frø av etter hvert som de modnes.





Therese Bugnèt blomstrer overdådig i år også. Store nydelige duftende blomster. Bildet til høyre vister ikke hele sannheten, da jeg måtte ta bildet i en vanskelig vinkel, og bare håpe på at jeg fikk med hele rosen - noe jeg ikke klarte. Men jeg fikk damed meg det meste.


Kanelrosen er jeg ikke så veldig glad i, men på hagevandringen den 15, juli, høstet jeg mange godord for den. Den til høyre er (kommer senere - må ut og se etter)


Rosene har så vidt begynt hos meg, og det er da mange som ser fine ut, men det er også en del avdem som har hatt det veldig tøft i vinter. Det er ikke så veldig mange dagene siden jeg tok den siste rosebeskjæringen. En hååååper jo i det lengste at det skal komme blader på stilkene, selv om en må innrømme at de ser veldig døde ut. Er redd at disse kommer til å bukke under til neste år dersom vinteren blir tøff.
Skal prøve å oppdatere litt jevnere utover sommeren, slik at innleggene ikke blir så lange.

6 kommentarer:

Mariann sa...

Nydelig konfirmant i flott bunad. Ellers er det litt av hvert som vokser og blomstrer hos deg. Den lille anemonellaen var supersøt.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Enig med du. Jeg var kjempeglad da jeg oppdaget at den var kommet opp :-)

Frøya-Heidi sa...

Så koselig å høre fra deg og få en oppdatering!

Konfirmanten var jo flott i den familiebunaden, må være moro å ha noe slikt.

Ellers var det mye flott blomstring hos deg, er litt misunnelig på den anemonellaen ja :)

Marit sa...

Så mange flotte bilder du har tatt! Konfirmanten var kjempefin i ny bunad. Ellers må jeg si at Meconopsis 'Hensol Violet' er en plante jeg bare må skaffe meg. Blåveisen med marmorert bladverk fikk må ha genet til å gå amok... ;) Hyggelig å høre fra deg i bloggene mine *klem*

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Hyggelig med kommentarer her også; Mariann, Heidi og Marit :-)

Jeg skal prøve å være litt flinkere til å både legge inn egne innlegg, men også til å kommentere andres fremover :-)

Herdis sa...

Så flotte bunadjenter, og enormt mange flotte hageplanter da gitt! Eg ville berre seie frå om at eg har fått spiring på Thalictrum roch.-frøa eg fekk frå deg via frøboksen. To ørsmå spirer - eg held nesten pusten, og er glad eg ikkje kasta sådden som eg trudde var mislykka! Ellers finn du meg på facebook, om du er interessert;-)