onsdag 23. februar 2011

Hjemmelagede knekkebrød - oppskrift

Endelig i gang igjen etter vinterens bloggtørke!

Ikke-blomsterrelatert i dag, men en oppskrift på knekkebrød - og disse er bare kjempegode!
Jeg har funnet grunnoppskriften hos brukere av lavkarbo.no, og så har jeg plusset på etter eget forgodtbefinnede.


Heimlågå knekkebrød



Dette trenger du:

200gr solsikkekjerner
1 dl ( 50 gr) linfrø
2 dl (100 gr) sesamfrø
2,25 dl (50 gr) kruskakli
2,5 ss toppede fiberhusk
2 ss ertermel - fåes på helsekost
2 ts soyamel / protein (kan sløyfes)
3 ss spelt sammalt grovt /sam m kveite grov
4 ss mandelmel - fåes på helsekost
50 gr hasselnøtter – hakket smått
50 gr mandler – hakket smått
50 gr hvalnøtter – hakket smått
½ -1 ts salt
Litt søtt
7 - 8 dl vann
Ønskes en helt lavkarbo-type, er det bare å kutte ut det grove melet,
men da må en også huske på å kutte ned på vannmengden.



Rør sammen deigen, og la den stå og svelle i minst 10 – 15 min,
slik at fiberhusken får tid til å svelle.




Smør deigen/røra utover matpapir til tre bakebrett,
og rut opp ønskede størrelser og antall med et pizzahjul.


Brettene stekes samtidig i varmluftsovnen i 1 t 10 min i 160 grader.
La platene bytte plass tre ganger i løpet av steketiden.




Når de er ferdige, knekkes de opp etter rillene.


God appetitt Y

10 kommentarer:

Berit sa...

Hyggelig å "se" deg igjen!
Knekkebrøda ligner mye på de jeg baker, ser jeg. Godt! (Nå er jeg forresten tom, må lage ny porsjon snart.)

Villrose sa...

Denne må jeg bare kopiere...

Vivishagerom sa...

Hjemmelaget knekkebrød er de beste! Men ikke alltid like flink til å bake :-)

ingridn sa...

Takk for flott oppskrift på knekkebrød. Denne skal prøves med det første.
Moro å følge hagen din for en som også bor høgt til vers.
Hilsen fra Ingrid

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Disse knekkebrødene er bare knallgode!! Særlig med godt smør og Tines runde camembert :)

krepsemor sa...

Hjemmelagde knekkebrød er så gode =) Men jeg sliter med å få de sprø....Det blir til at de må ligge åpent til og tørke. Hva gjør jeg feil? Kan det være at de er for lite stekt?

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Krepsemor: Disse blir garantert sprø. Det er det mange som lager knekkebrød her kommenterte vedr mine knekkebrød. De er veldig sprø i tillegg til den gode smaken :)

ingridn sa...

Nå er knekkebrødene bakt og de smaker nydelig.
Takk for oppskriften, dette blir garantert en gjenganger her, og sprøe ble de.
Hilsen Ingrid

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Så bra!!!!
Spis og nyyyt,og det med kjempegod samvittighet til og med :)

Mariann S sa...

Heisann Ingrid :) Har laga en del knekkebrød, og dei er kjemepgode :)