mandag 19. september 2011

Treplanting i Vågen i helgen

Er nokså stiv og støl i hele kroppen i dag etter å ha stått i skråningen i Vågen i hele går og gravd huller til plantene jeg kjøpte på Sletta lørdag. En skulle ikke tro at å plante syv planter skulle være så mye arbeid, men når plantingen foregår i en bratt skråning, og jorda inneholder en del stein, sier det seg selv at musklene fikk kjørt seg litt i går. Og vannslangen var frakoblet, så alt vannet måtte bæres i bøtter. Ikke så tungt det da, men det stjal veldig mye tid. Trærne hadde til dels store jordklumper, så det måtte graves en del før hullene var store nok.



Et lite referat følger:


Jeg, jentene og en venninne av dem - søskenbarn - var i Vågen i helgen.
Der hadde vi et fantastisk vær hele helgen. Vi kom ned sent fredags kveld, og lørdags morgen tok jeg dette bildet fra kjøkkenet og ut gjennom døren - nydelig sol og godt og varmt :)

Lørdag reiste vi på shopping . Jeg reiste til Malmefjorden og handlet planter på tilbud. Jentene satte jeg av utenfor Roseby i Molde.



Rart hvordan en får plass til mye når det virkelig gjelder :D I tillegg til alle plantene, fikk jeg også plass til tre sekker med plantejord og en med kugjødselkompost.


Oversikt over plantene jeg fikk i jorda i går:

Denne Potatilla F Lovely Pink kunne jeg plantet hjemme også siden den er H7. Jeg valgte likevel å sette den ned i skråningen i Vågen. Flott med litt farger der også, tenkte jeg :)


Magnolia Georg Henry Kern og Tsuga canadensis

Chameacyparis nootk. Pendula og Juniperus chinensis Blue Alps, oppstammet.


Denne eineren - Juniperus squamata Blue Swede - ble plassert liggende på skrå for å passe inn i kløften i berget.

Denne japanske viftelønnen - Acer pal. Garnet - fikk en plass der det er litt vanskelig med dreneringen, og siden området der den ble plantet er ganske vått, måtte det dreneringsrør til :)
Nei da; jeg hadde ikke behøvd å sette den der, men den passet såååå utrolig godt der!


Her er skråningen som jeg driver og beplanter med trær. Dette ble ikke noe godt bilde, så en ser ikke alle trærne like godt. Den er ganske stor, så det vil nok ta en tid før den er fullbeplantet..... Kommer ikke til å bli arbeidsledig med det første, kan du si :)
Noen steder er det ganske dyp jord, mens andre steder er det nesten rett nedpå berget/fjellet. Og det er masse stein der, både små og store. Den er brattere enn det ser ut på bildet, og det er en prøvelse å grave plantehuller der.....
Området lengs bort er så vått at det vokser siv på flaten over skråningen. Noen gode forslag til planter som passer i slikt lende???
Jeg vil si at jeg er ganske godt fornøyd med helgens plante-auk, og så fikk jeg jo kombinert noe nyttig - trening - med noe hyggelig - planting :)
Og når det hele foregikk i sommerlig vær, kunne det nesten ikke ha blitt bedre!

4 kommentarer:

Linecas have sa...

Såpass ja. det kalles effektiv bruk av bagasjerom. Ja er det ikke det biler er til for.;) Mye lekkert du har skaffet deg. :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Ja, det er i slike stunder det er greit med en A6 stasjonsvogn :D
Jentene kommenterte det med at jeg hadde kjøpt en hel regnskog.....

Berit sa...

Skikkelig hagesenterbil det der! :)Lykke til med treplantinga! Du har plass til mye snadder i den skråningen!

Trær/stauder som tåler mye væte: Svarthyll - og der har du jo lekre varianter med mørkt bladverk.
Ligularia, rodgersia, astilber, hjortetrøst. Og narsisser og snøklokker, de kan gjerne stå med beina i vann, ser det ut til fra sunnmørshagen min. Tiarellaen min klarer seg også bra i vått lende, det samme gjør gullstjerner og hosta.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Takk for flotte tips, Berit :)
Svarthyll med mørkt bladverk har jeg allerede en sort av, men finnes det flere altså? Da er det ut på jakt!!
Dette her er en skråning hvor jeg kommer til å klippe gress i mellom plantene. Jeg kommer nok ikke til å luke....