søndag 29. desember 2013

Prikling av spirte småplanter

Nå sist i desember var det på høy tid å få priklet de sortene som har spirt i løpet av høsten og vinteren.  Dessuten trengte fjellkvann-plantene nye og større kopper.
Jeg hentet jordbrettet inn fra drivhuset, jord fra garasjen. Jeg blandet såjord med vanlig jord og vermiculitt, og satser på at det ble en god priklejord......
De koppene hvor det enda ikke har spirt noe, satte jeg ut i kasser bak nygarasja og spadde snø over.





Såkoppene før priklingen startet, og før de uten spirer ble satt ut i kulden. Er kjempeglad i denne plastbakken :) Bruker den kjempemye!


 
Frøene til denne fant jeg i frøboksen for noen år siden, og det har gått vinter og vår og vinter og vår igjen og sommer før denne spirte - blir spennende :)







Dette er etternølere av Anemone obtusiloba Kari - frø fra Magnar. Sådde disse i februar 2012, og tidligere spirte planter har allerede blomstret i sommer. Jeg ble veldig glad da disse tittet opp i plantekoppen i høst :)








 Det er ingen akeleiefrø som har spirt så sent hos meg som disse. De ble sådd i februar 2012, og spirte ikke før i høst, men da spirte de til gjengjeld i mengder :)












 
,Har litt pelliser og da..... Klipte ned lange strantete og satte stiklingene bare rett ned i en bøtte med jord; uten noe mere krimskrams. Ser ut til at de røter seg alle sammen :)


                  

Meconopsis henrici                                         og                            Lewisia 'Litle Plum'


Nypriklede Gentianaer, fjellkvann og primulaer ++

Nypriklede akeleier, lewisaer, rødkvann ++
Bl.a kvit solhatt :D

 Tok visst inn denne i siste liten før vinteren satte inn.....
Salvie og rosmarin :)
Men blodbegerplantene gikk dessverre fløyten i vinter - ble nok for kaldt før jeg tok inn krukka :(

Og så er det såing som står på agendaen ;)



8 kommentarer:

Villrose sa...

Se der ja!
Spirer i bøtter og spann :-)
Her er det ikke snø å spa over, så jegdrøyer litte grann.

Godt Nyttår!

Martin sa...

Trivelig å se nye spirer…….og en ny blogg :-)

Vivishagerom sa...

Her var det mange flott småplanter. Herlig å være igang!

Vivi

Anonym sa...

Herlig lesning en våt desemberdag. Må visst få sådd blodbeger jeg også. Blir jo inspirert av slik gladlesning :O)

UnaCita

RandiA sa...

Mye som spirer og gror der ja.....

UrsfjordAlpines sa...

Du verden, enten er du tidlig ute, eller sent..... ;-)
Ønsker deg (og småspirene) et riktig godt nytt år!
Hilsen Viggo

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer, og et riktig Godt Nytt År til dere alle :)

Ikke mye snø her heller, Villrose, men fikk spadd over såkoppene ;)

Koselig at du fant frem til bloggen min, Martin :)

Med de temperaturene som er ute nå, Vivi, kan en nesten tro at våren er på gang :)

Flott med nyspiringer på vinteren, Randi :)

Så flott at jeg kan inspirere, UnaCita! Lykke til med såingen :)

Er redd jeg var litt for sent ute i fjor vinter, Viggo, slik at frøene ikke fikk lang nok kuldeperiode da.... Så derfor setter jeg dem ut nå, for så å håpe på spiring til våren ;) Men vil tro at de som står nypriklede på planterommet nå, vil få et fortrinn til våren og sommeren :)

Tove sa...

Der har du mange flotte planter. Nå fikk jeg lyst til å så jeg også. Godt nytt år forresten :-)