lørdag 21. februar 2009

Endelig tid til såing - og Kieltur

I dag opplevde jeg noe som jeg ikke har opplevd før. I det jeg skulle hente bilen i garasjen for å kjøre jentene til Dombås i dag, la jeg merke til en kongeørn som svevde bare en 40 - 50 m over eiendommen vår. Litt etter kom det en ravn flygende og sneiet borti ørnen flere ganger som om den ville krangle. Ørnen ble tydelig forstyrret av ravnen og fløy opp mot skogen og fjellet. Da de to fuglene fløy opp mot skogen et stykke kom det til enda en ravn. De var virkelig på hugget, og virkelig mobbet ørnen, som hadde sin fulle hyre med å holde dem på avstand. Jeg trodde virkelig ikke at en kongeørn lot seg pille slik på nesen av noen skarve ravner. Et merkelig opptrinn var det nå.....

Med ene datteren på Otta sammen med en venninne, den andre sammen med et søskenbarn i slalombakken på Dombås, og mannen i skogen på veahogst, kunne mor endelig finne frem såjorden og frøpakkene og gyve løs på såingen. Jeg sådde litt den 16. men da ble det ikke tid til å så noen mengde før jeg reiste på korpsøvelse. Da jeg skulle begynne såingen, så jeg til min store overaskelse at både tomatene, Plantago major Rubrifolia (Rød Groblad) og Pennisetum villosum ’Cream Falls’ hadde begynt å spire. Det var godt å bare kunne gjøre seg ferdig uten at noen forstyrret elelr avbrøt meg. Det ble en lang liste som jeg ikke har fått lagt inn på dataen enda. Og siden jeg står på farten til Oslo i natt, får jeg ikke tid til å legge den ut før jeg kommer hjem igjen på tirsdags kvelden. Tipper jeg får lagt den ut på onsdag. Grunnen til at jeg reiser til Oslo i natt, er at jeg skal reise med Color Magic til Kiel i morgen ettermiddag. Brukergruppen til det regnskaps og faktureringsprogrammet jeg bruker på arbeid skal ha årsmøtet sitt der. Samtidig vil vi få informasjon om de nyeste oppdateringene.
Det blir sikkert en lang dag i Oslo i morgen, for bussen kommer frem ca halv sju, og vi skal ikke gå ombord før kl. 13.15. Jeg har med noen bøker da, og så får jeg kanskje shoppet litt. Gleder meg i alle fall, selv om det ikke blir så veldig mye fritid, så skal det bli godt å komme seg litt ut i periferien en tur.

6 kommentarer:

Mariann S sa...

Det er flott å observere ørner.
Vi ser ofte ørn her hos oss. Trur nok det er havørn som er her.
Dei glir så flott gjennom lufta :-)
Dei er ofte i 'klammeri' med ravn og måse.

Vivishagerom sa...

Skjønner at du allerede har sådd tomater. Når jeg tenker meg om så er det jo snart mars. Spørs om jeg må kaste meg rundt med både tomater og paprika.
Ha en fin tur til Oslo.

Frøya-Heidi sa...

Her på Frøya har vi veldig mye Havørn, det går nesten ikke en dag uten at vi ser en eller flere. I går fløy det en ørn rett foran bilen min. De er noen fasinerende skapninger.

God tur!

Tove sa...

Ikke sant det er godt å sitte helt for seg selv og pusle med jord og såing ;-) Lykke til med spiringen og god tur til Kiel!

IngunnBW sa...

Jeg skal vinke til deg når Color Magic kommer forbi her i ettermiddag :) Hvis jeg ser båten for all tåken da. Håper du får en herlig Kieltur!

Så spesielt med havørn! Da må tiden ha stått stille et øyeblikk.

Er det ikke deilig med frø som spirer før man aner ordet av det :) Ellers blir man jo ofte gående der og vente og titte under plasten hver dag.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Ja det ble litt av en "Kieltur" må man si :( (Les mitt siste innlegg.)
Du må nesten vente med vinkingen til 22. mars, Ninni, for det er da jeg reiser :-D :-/ Da skel jeg stå og vinke tilbake :-)

Ørner er fantastiske dyr. Og selv om det var en kongeørn, Ninni, denne gange, har jeg også opplevd havørnen på nært hold på leirene her på Lesja. Et fantastisk skue i det den lettet fra et tre like ved der jeg kom kjørende, og fløy med seige tak bortover jordet.
Havørner har jeg også opplevd på nært hold på fisketur i Rødvenfjorden vinterstid. Fantastisk opplevelse!

Det er merkelig hvor mye en får gjort når mann og barn er ute av huset, gitt :-D Stilt og rolig blir det også.
Men slike stillheter er jo gode bare fordi en vet at de snart kommer hjem igjen, ikke sant?