tirsdag 12. oktober 2010

Tur med tiende klasse, samt nye bed i Vågen

Bloggtørke her hos meg en tid nå. Har litt lyst på å skylde på dårlig vær. Mister litt inspirasjon da, synes jeg.
Dessuten har jeg vært bortreist en uke nå i månedskiftet. Tinende klassen har hatt tur arrangert av Hvite Busser, så vi har vært i Frankrike, Tyskland og Belgia. Mye regn på turen la heldigvis ingen stor demper på hverken på opplevelsene eller det sosiale. Flotte elever og hyggelige voksne gjorde dette til en flott tur!

Et av de stedene vi besøkte var konsentrasjonsleiren Bergen Belsen. Det var jo der Anne Frank og søsteren Margot ble sendt etter gjemmestedet ble avslørt. De døde her like før frigjøringen i -45. Gravsteinen her står som en minnestein, og ikke som et gravmerke. Anne og Margot ligger ikke begravet her.

Både blomster og kjæledyr var lagt ned ved steinen.

Fikk jo tatt noen blomsterbilder også da:-)


Flott samplanting i en krukke langs gaten. Se så flott det blir med blomsteroppsatser på broen. Slike var det faktisk veldig mange av i frankrike. Kanskje noe å tenke på for oss nordmenn også....

Torget i Brüssel kunne by på masse spennende

En spennende vekst - et tre - der de knallrøde frøene kom til syne når "pungen" sprakk :-D


I en park i Strasburg, like ved Europarådet, fant jeg dette flotte treet.
Se på de lange nålene!!


Tåke her hjemme på lørdag, gjorde at jeg tok med meg Elisabeth og en niese til Vågen, dit Leif Magne og Kim hadde reist på fredagen. Hadde det vært fint vær her hjemme, hadde det vært nok å ta seg til i hagen her også, men jeg orket ikke å arbeide i hagen i råkaldt tåkevær.

Søndag var det et nydelig vær i Vågen, så jeg bestemte meg for å gjøre litt hagearbeide der. Jeg har lagt meg på en nøktern linje når det gjelder Vågen og hage, og kommer til å gjøre bare litt i slengen, men på en slik måte at det blir minimalt med vedlikehold senere.

Jeg har en grus/jordhaug liggende ved verandaen, som etterhvert skal bli et blomsterbed.

Leif Magne har begynt å mure rundt, og har bare igjen noen rader før han er ferdig. Jeg har ogs fått luket ca halve bedet, så med en god høst, vil jeg nok bli ferdig med dette før vinteren. Det skal også blendes i en god del jord før jeg kan begynne plantingen. Har ikke helt bestemt meg for hilke planter jeg skal ha her enda.

Jeg tok også og spadde opp et lite område som jeg plantet blomsterløker i.



Bildet til venstre viser bedet sett fra bakken, mens bildet til høyre er tatt fra den steinen en ser bak spaden på bildet til venstre.
For å lette på vedlikeholdet, tenkte jeg å legge dekke rundt der jeg hadde spadd opp, slik at ikke ugresset fikk altfor bra spillerom. Jeg fant et gammelt gulvteppe som var utmerket til formålet. Etterpå la jeg grus og steiner oppå teppet igjen. Jeg synes faktisk at resultatet ikke ble så verst.
Jeg hadde kjøpt en del løk i Brüssel - der kostet ti tulipanløker tre og fire euro. Dessuten hadde de også Fritillaria Persica til en billig penge. Kjøpte likesågodt med meg fem løker som jeg satte ned på søndag. Etter et råd jeg tilfeldig vis kom over på nettet, plantet jeg de løkene i sideleie. Dette for at de ikke skulle bli stående fulle med vann og dermet råtne opp i løpet av vinteren.

Jeg kom jo selvfølgelig ikke på å ta bildet av det ferdige bedet før det ble mørkt, og kameraet på telefonen kan jo ikke måle seg med digetalkameraet jeg har; men en ser da litt på disse bildene også.



Disse bildene er tatt ca fra samme sted som de ovenfor.

Ca 50 løk fikk jeg plass til, så dersom ikke musene og rådyrene ødelegger alt, vil det bli ganske bra blomstring her til våren :-)

Gode råd mot rådyr og mus mottas med takk :-)



Ingen kommentarer: