lørdag 3. september 2011

Kompostjobbing i dag

Vore veldig flink i dag, synes jeg :D

Komposten har fått for mye vann i sommer - hva nå det kan komme av....
Samtidig har ikke gressklipperne vært flinke nok til å strø gressklippet utover komposten, men lagt det i hauger.
Resultatet har blitt en rå, klissete og illeluktende masse på toppen av den ene komposthaugen.

Så i dag bestemte jeg meg for å se kva eg kunne gjøre for å forbedre konsistensen. Jeg begynte å snu massen med greip, men fant fort ut at det ville bli altfor mye arbeid å snu hele greia med håndemakt. Så kom jeg på hva Morten fra forumstreffet sa. At de freste ned det organiske materiellet i bedene. Dermed hentet jeg jordfresen og fikk frest opp massen noe. Deretter fant jeg frem kompostkverna og kvernet opp en hel haug med kvist, og strødde det på komposten. Dretter freste eg over komposten på ny, så får en håpe at det ordner seg i løpet av vinteren.
Freste også over den komposthauen som er ferdig til bruk. Flott jordforbedring har det blitt 


Noen bilder av det ferdige resultatet :)

Til v. Hele hagekomposten min ferdig oppfrest :) Denne delen av komposten er klar til bruk.


Her er den delen som delvis er ferdig, og som var kliss klass. Og på bildet til høyre ser vi den nyeste delen av komposten. Det vil nok gå noen år før denne er ferdig til bruk.


Ingen kommentarer: