lørdag 31. januar 2009

Resultatet av bakedager

På fredag hadde begge mine jenter besøk av hver sin venninne får å ha bakedag.
Vi kom ikke i gang før utpa dagen et etykke, men vi vanst da litt lell

Kjeksene på bildet er noen av de Maryland-cookies de to yngste laget etter en oppskrift de har fått på skolekjøkkenet.

Kanelsnurrer / Skillingsboller

De to eldste fikk prøve seg på denne oppskriften – dog med litt hjelp.
De kjevlet derimot ut hver sin leiv i stedet for en stor.

Skillingsbollen er en bergensk spesialitet, og her kommer en ekte bergensk
oppskrift med mye sukker og kanel i svingene.

Ca 24 stk.

125 gr margarin
5 dl melk
50 gr gjær (jeg bruker rød type tørrgjær til disse)
125 gr sukker
1,5 – 2 ts kardemomme
800 – 900 gr hvetemel (jo mindre dess bedre - bare det blit deig av det)

Fyll
Smeltet smør el margarin
Kanel
Sukker

Deigen
Smelt margarin i en kjele og ha i melken. Varmes opp til 37 el 40 grader (tørrgjær)
Ha noe av melet, ca det halve – ¾ av melet, sukkeret og tørrgjæren i mikser-bollen. Jeg bruker mikser jeg da Slå over væsken og la maskinen gå i 4 – 6 min, eller for hånd: Elt godt med ei sleiv. Mengden med mel skal være slik at det blir en fløyelsmyk deig/tykk røre. Når maskinene har gått de nevnte minuttene, has i mel til deigen blir passe (løsner lett fra bollen)
Heves i ca 40 min, eller dobbel størrelse. Med et plastklede over.

Utforming

Etter heving kjevles deigen ut til et rektangel på sa 35x 60 cm.
Smeltet smør pensles på for så å strø på kanel og sukker La det være igjen en to cm bred stripe på langsiden lengst fra deg. Denne smøres med vann. Leiven rulles så sammen til en tykk pølse som skjæres opp i ca 2cm tykke skiver som has på stekebrettet dekket med bakepapir. Settes lunt til heving med kopphåndkle over Dryss på pærlesukker før steking. Stekes midt i ovnen ved 230-250 grader i 10 – 12 minutter.
Disse er fine å fryse. Varmes i mikroen, og de blir som nystekte


Jeg fikk også hjelp av de to største til å lage deigen til disse lefsene. Siden tiden ble litt knapp før jentene måtte hjem igjen, satte jeg bollen med deigen inn på kjøla til i dag.



Tunnkaku / mørlefse

Det florerer et hav av oppskrifter til denne type lefse, men jeg har plukket litt fra de jeg har funnet, og laget min egen – de blir kjempegode. Spises med smør og sirup, raudost,
eller alle slags syltetøy. Ripsgele er spesielt godt på synes jeg

1 kopp er 2 dl.

1,5 kopp seterrømme
3 kopper kulturmelk
1 kopp sukker
1 kopp sirup
3 ts hornsalt
2 ts natron

Kveitemjøl til passelig deig
Ikke for hard - blir vond å få utover
og ikke for bløt – blir fort klissete

Deigen settes kaldt minst ca en halv til en hel time før den bakes ut.


Ta en del av deigen og kjevle den ut til den er ca ½ cm tykk. Stikk ut rundinger med egnet redskap. Jeg bruker en liten tupperware-bolle. Stekes på takke på ganske lav varme. Er varmen for høy, blir de brune utenpå og rå inni. Min takke er på 2800W – den står på 4 når jeg steker disse.

Jeg prøvde først å kjevle på kjøkkenbordet i dag på voksduk. Det gikk dårlig, så jeg hentet et lite bakstbord – fjøl som svigermor har. Da ble det mye bedre å bake ut uten at deigen klistret seg til underlaget.

Disse lefsene er kjempefine å fryse. Varmes bare opp i mikroen, så er de som nystekte

Og har er forresten et bilde av de selvlagede frøposne med bilde som jeg lager selv.

Og mens jeg forlangte pc'n til blogging, forbereder jentene det som skal til for en lørdagskveld med Taco

God lørdagskveld alle sammen!

8 kommentarer:

Marit sa...

Nå ble jeg imponert her! Både av baking og frøposer. Hvordan lager du frøposene? De var kjempelekre :-)

Frøya-Heidi sa...

Jammen har du og jentene vært flinke! Så godt ut alt sammen.

Jeg har også bakt i dag, til kaffeselskap. Minstemann lagde deilige pariserboller, en slager her i huset. Jeg prøvde en ny oppskrift på Suksessterte, den ble veldig flat, men nydelig på smak =)

Jeg vil også gjerne vite hvordan du lagde de fine frøposene..

Ellen Walnum sa...

Jeg er imponert! Jeg er stolt av meg selv når jeg har bakt knekkebrød jeg.....

Frøposene var kjepefine! Oppskrift takk!:-))

Tove sa...

wow for en innsats :-) De frøposene dine er virkelig flotte. Jeg tok meg en pose variegert akeleie som du hadde lagt i frøboksen :-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Nettet har vært nede siden lørdag midt på dagen, med jeg lover å legge ut bruksanvisning på hvordan jeg lager frøposene :-)

De varigerte akeleien er kjempefine Tove, og helt frøekte, etter mine erfaringer:-)

ASSA sa...

Den oppskrifta på Tunnkaku skal jeg jammen meg prøve, så veldig god ut! Takk for oppskrifta ;)

elle-melle sa...

Dere har jammen jobbet godt!

Oppskriften din på mørlefse vil jeg og prøve. Jeg pleier å bake slike og liker det veldig godt, men min oppskrift er med egg og jeg har ei svigerdatter som er allergisk for egg, så derfor er jeg alltid på jakt etter oppskrifter uten egg. Det hører med til historien at svigerdattera mi også er veldig glad i lefser, men til nå har hun stort sett bare kunne spise potetlefser.
Jeg gleder meg til å prøve denne oppskriften.

Tusen Takk:)

Men hva er raudost?
Er det det vi kaller brunost?

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Raudost er G35 :-)