søndag 15. februar 2009

Laminerte plantepinner

I dag har jeg laget laminerte plantepinner til å stikke ned i plantekoppene - eller kanskje jeg skulle ha sakt frøkoppene først da. Det blir vel ikke plantekopper før det har spirt noe oppi der. Og plantepinner må jeg nesten ha før jeg kan begynne å så, synes jeg. Så i stedet for såing ble det laging av plantepinner i dag på meg - etter skiskytter-jaktstarten på TV, vel og merke

Ideen fikk jeg fra Ellea sin blogg tidligere i vinter. Jeg vet ikke helt sikkert om de ble helt like dem hun hadde laget, men jeg er rimelig fornøyd med slik mine ble i hvertfall.
Tusen takk for ideen Ellea


Jeg lager tabell i word og legger i bilde og navn på planter i hver celle.
Deretter skriver jeg ut siden og klipper fra hverandre cellene.
Så legger jeg de klipte bitene ved siden av hverandre på et laminerings
ark.
Og legger over det andre arket på lamineringslommen.

Så kjøres laminerings-lommen inn i laminerings-maskinen



Og ut kommer det ferdige
arket med plantepinnene.








Og slik ser de ferdige plantepinnene ut etter de er nøye klippet ut med en spiss nederst
En ser hvor en må klippe for at pinnene skal holde seg tette.










En del arbeid er det med disse, men det som tar lengst tid er å sette inn bildene og navnene i tabellen i word og å måte til størrelsen, og det gjøres jo bare en gang. Lagres, og så kan de skrives ut så mange ganger en har behov for det. Tabellen kan også forlenges dersom det blir behov for det. Da slipper en også å tenke på cellestørrelsen, for den har en jo allerede. Klippingen er en grei aktivitet fremfor TV 'n for oss som ikke driver med annet håndarbeid.

9 kommentarer:

Mariann S sa...

Kjempeflotte plantepinnar :-)

Den ideen der trur eg at eg skal bruke.
Men eg skal ikkje så so mykje altså..... bank i bordet ;-)

Harryford sa...

Proffe pinner - og vel så det!!! :-)
Er det foresten lange nok "stikke ned i potta pinner" på de! Eller skal de kanskje ikke ned i jorda!

Ser det går i dyp lilla og rosa i år! Nydelig! "Moden rød"! ;-)

Elisa sa...

Fine merkepinnar! Sjølv held eg meg til trauste gamle oppklipte persienner - det funkar det også. Men hadde eg hatt printer og lamineringsmaskin så skulle eg jammen prøvd meg eg også.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Harryford: Disse pinnene er laget for å bruke i såkoppene mine. De er små og grønne, så jeg tror de skal passe bra :-)
Men jeg ser jo at til plantekoppene ellers er det nok en fordel om de har vært litt større. Dersom jeg kommer til å lage slike pinner til plantekoppene også, kommer jeg nok til å lage dem litt større :-)

IngunnBW sa...

Du verden så flink du er! Så koselig å kunne bruke de fine plantepinnene i pottene dine. Det ser sikkert kjempeflott ut når såpottene står der på rekke og rad med lekre merkelapper :)

Ellen Walnum sa...

Hihi.....ser ut til at jeg har startet en liten farsott blandt hagegale:-) Så gøy!
Et lite tips: Kjør de ferdige lappene gjennom lamineringsmaskinen, så er du helt sikker på at de holder tett.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Skal legge ut bilder av såkoppene jeg, Ninni :)

Mener du å legge dem inni en lamineringsmappe og kjøre det hele en gang til, Ellea? Eller kjøre hver enkelt pinne hver for seg? Til det tror jeg pinnene mine blir for små i forhold til lamineringsmaskinen.

Tove sa...

De var superfine :-)

Ellen Walnum sa...

Jeg mener å kjøre hver pinne. De er ikke for små. Jeg plasserer flere ved siden av hverandre så går det så greit så:-)Du trenger ikke å fylle hele "rulla" for å kjøre gjennom.