mandag 23. februar 2009

TIDENES BOMTUR


Jeg har jo skrevet før at jeg skulle til Kiel med Color Magic fra søndag til tirsdag dene uken.

Jeg reiste derfor fra Lora natt til søndag med nattekspressen, og var fremme i Oslo kl 06.30 søndags morgen. På en søndag er det jo ikke noe å foreta seg i hovedstaden, så jeg hadde med meg et lass med bøker, som jeg kunne lese i mens jeg ventet på at klokken skulle bli så mye at jeg kunne reise til Colorline sin terminal på Hjortneskaien. Mens jeg satt og leste frøs jeg . Jeg ble kald på føttene, og da blir man som kjent kald i hele kroppen.
Endelig var klokken så mange at jeg kunne ta taxi ut til skipet. Jeg ankom terminalen ca halv ett, og var litt overasket over at ingen andre fra brukergruppen var ankommet. Men jeg bestemte meg for å vente på en plass hvor jeg hadde relativt god oversikt over dem som kom inn dørene. Det var for øvrig ”kjåke” fullt i avgangshallen av familier som skulle på båt-tur i vinterferien. Da klokken nærmet seg for ombord-stigning, og ingen fra brukergruppen hadde vist seg, stilte jeg meg i køen for bookingen. Da jeg kom frem til skranken etter en stund i kø, kunne damen fortelle at jeg ikke stod på deres liste over reisende. ”Er det du sikker på at det er i dag du skal reise da”, spurte hun ”Er du sikker på at det er rett dato?” ”Ja, det er jeg sikker på”, svarte jeg. ”Jeg har papirene her.” Så tok jeg opp papirene, bare for å finne ut at jeg var en måned for tidlig ute. Turen til Kiel med brukergruppen er den 22. – 24. Mars.

Så var det bare å ta taxi tilbake til Oslo S for å få kjøpt seg en billett til toget tilbake til Dombås. Fortvilelsen var total i det damen i billettskranken fortalte meg at både det toget som gikk litt over kl. 14, og det som gikk kl. 16.10 var fulle, og at jeg ikke kunne komme med på noen av dem.
Hva fanden skulle jeg finne på da???
Å vente helt til natt-toget stod for meg som en uendelig lengde i tid. Så kom jeg til å tenke på bussterminalen. Jeg kunne jo gå dit for å se om det var noen busser som skulle oppover Gudbrandsdalen med det første. Den eneste ruten oppover som var satt opp, var lavprisekspressens rute til Trondheim kl. 14.30. Da var klokken halv to, og på lavprisekspressen må en jo bestille senest to timer før avgang, så det gikk ikke. Men om bussen ikke var fullbooket, kunne jeg kanskje få sitte på likevel, tenkte jeg. Da bussen kom, spurte jeg sjåføren om det gikk an å få skys selv om jeg ikke hadde kjøpt billett. Han svarte da at det var helt fullt, men at jeg, dersom jeg ville, kunne vente til avgang for å se om det var noen som ikke møtte opp. Håpet svant samtidig som folk ankom bussen i strie strømmer og jeg så bussen fyltes opp med reisende.
Da det var igjen fire minutter til avgang, var det fem stk. som ikke var kommet, og jeg øynet likevel en sjanse til å komme med . Ved avgang var det fire reisende som hadde kjøpt billett, men som ikke møtte opp. Jeg og tre andre fikk derfor være med bussen, selv om vi ikke hadde kjøpt billett på forhånd.

Jeg var varm av lettelse i det bussen kjørte ut av Oslo og tok i veg mot trønderfylkenes hovedstad. Bussen var på Dombås i halv ni-tiden. Der stod Leif Magne med bilen for å hente meg hjem etter tidenes bomtur.

Følelsen som jeg hadde etter at jeg fant ut at jeg var en måned for tidlig ute, kan overhode ikke beskrives. Innbydelsen til denne turen hadde jeg jo lest over mange ganger!, men det er jo tydelig at når en først har satt seg en dato inne i hodet, nytter det ikke om det står noe annet i papirene. En leser det som står, men får med seg det en har satt seg fore. Helt merkelig.

Jeg kommer nok til å sjekke og dobbeltsjekke datoer heretter, ja. Og Leif Magne skal få sjekke datoene også!

Skal en likevel finne noe positivt med dette, må det være at jeg fikk sådd en hel masse frø på lørdag; både stauder og sommerblomster. Jeg måtte jo få de frøene i jorda før jeg reiste.
Og så at jeg har hele turen til gode, og at været i Kiel vil nok bære betydelig mer preg av vår i slutten av mars, enn i slutten av februar.

Men herregud for en tur-retur Oslo-tur det ble!
En slik tur vil jeg ikke ha opp igjen med det første!!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Herre jemini! Både jeg og gubben føler med deg! Men innrømmer også at vi lo bare bittelitt da.... men lufta deg fikk du jo! Lykke til neste gang.

Rita Hogefeld sa...

Å kjære vene da. Jeg HAR medlidenhet med deg, men kan ikke dy meg for å knegge litt her jeg sitter :D

God tur til Kiel neste gang da :)

Sigrid sa...

Bortsett fra at det hørtes veldig slitsomt og kjedelig ut, så ble det jo en tur du ikke kommer til å glemme med det første :-D)))
Og som du sier selv: Det fine med bomturen er at du har turen til gode :-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Kan ikke hjelpe for annet enn at jeg sitter og småknegger, jeg også. Og så fikk jeg lest to bøker på turen, og det med god samvittighet :-)
En annen ting er at jeg fikk føle litt på kroppen hvordan de narkomane har det. Sitte hele dagen på Oslo S uten noe å finne på. Jeg hadde jo bøkene da, så helt likt ble det jo ikke....

hajal. sa...

Kjenner meg godt igjen Ingrid.
Bomma med ein månad sjølv for 14 dagar sidan då eg trudde eg hadde legetime den dagen. Køyrde nesten 50 km fastande til legekontoret for å oppleve at dei ikkje fant meg på lista den dagen, men derimot samme vekedag og dato i neste mnd, så var det 50 km same vegen tilbake.
Ikkje rart ein treng legetime.......

IngunnBW sa...

Nei og nei, stakkar deg! Og som du frøs da, til ingen nytte. Håper du ikke blir syk. Jeg kan levende forestille med den nedslående følelsen det må ha vært å oppdage at du var en måned for tidlig ut. Om en måned er det mars, en mye triveligere tid å reise på :) Kanskje du kan sitte ute på dekk i varm deilig vårsol og få farge i ansiktet :)

Berit sa...

Ahå, det kunne vært meg. Kan gjenskape "sannhetens øyeblikk" når som helst! Trøsteklem!

RandiF sa...

Uffda, Ingrid. Å reise i vinter-Norge er jo en risikosport i seg selv, så bomturer blir jo enda verre. Jammen bra du kom deg med den bussen.

Tove sa...

Det var turen sin det. Det må ha føltes helt pyton akkurat der og da. Det er bare å glede seg til om en mnd. Trøsteklem herfra også

Marit sa...

Huttetu, jeg misunner ikke deg den turen, nei. Det er fort gjort å få feil dato inn i hodet. Dobbelsjekking er nok ikke dumt, og det kommer du nok til å gjøre i lang tid fremover ;-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for koselige kommentarer :)
Godt jeg ikke er alene om å blingse på datoer, men en føler seg helt på jordet når det skjer :-/