torsdag 19. mars 2009

Drømte om linerla

Det er vel et tegn på sterk vårlengsel når en drømmer om at linerla er kommet tilbake. For det var akkurat det jeg drømte om i natt Det er jo nettop at linerla er kommet tilbake fra varmere strøk at vi virkelig føler at våren har kommet for alvor, og at sommeren er i anmarsj.

Ellers så følte vi virkelig våren på kroppen da vi var på landsstedet vårt i Romsdalen helgen for vel en uke siden. Vi klipte lønnestengler og rakte både skråninger og gressmark - kan ikke kalle det for plen enda synes jeg. Planla litt hvor vi kunne ha beddene, men det må nok en del arbeid med maskiner før jeg kan begynne plantingen i min hage nr. 2. Vil nok også satse mye på planter - les roser og busker - som ikke trives så godt her hjemme, men som kan komme til å trives kjempegodt der nede ved sjøen i klimasone 2-3.

Her har vi også fått en liten forsmak på våren. Det har vært mildt og solrikt - ja jeg har til og med kunnet sitte ute for å sole meg om dagene, og bedet nedenfor huset var fritt helt for snø og is.

Men nå tirsdag var det slutt på vårfornemmelsen. Da fikk vi 15 cm med snø i løpet av dagen Fint for dem som liker å gå på ski, men ikke så bra for den som venter på sol og sommer. Nå i dag, derimot, er det rene påskeværet ute. Knall sol og ca 5 kuldegrader
I morgen har begge jentene skidag, så kanskje det ikke var så dumt med denne "sjodetten" likevel. Slik skiløypene var her omkring før snøen kom, var det ingen som kunne gå på ski i dem. Steinharde var de. Det fikk vi virkelig - og noen smertelig - erfare på vår månedlige måneskinnstur forrige fredag. Skiløypa var steinhard, så jeg turte ikke renne meg ned igjen på skiene mine. Med skiene i hendene gikk jeg oppå som bare det. Og med litt innabords, var nok dette helt klart den lureste løsningen. Uansett er vi ikke vant til at det blir bart i mars likevel.....

Det blir fullere og fullere på planterommet med kopper med nyspirte planter. Det er nesten slik at det spirer hver dag. Kjempemorro er det! Koppene som det ikke har spirt i, vil jeg sette ut under snøen nå før helgen. Så kan de stå der til vårs. Jeg har også fått tømt og vasket koppene med de døde fuchsiaene i, så nå ble det veldig god plass inne på dèt planterommet. Får jeg ånden over meg en dag nå med det første, kommer jeg til å fylle dem igjen med nye fuchsiaer - som står i det andre planterommet. Da vil det atter bli bedre plass til koppene med nyspiringene. Det er der jeg får til lavest temperatur, så det er best at de nyspirte får stå der. Inne på det andre planterommet er jeg redd det blir for varmt i forhold til lyset, selv om jeg har tilleggslys der også. Men i slutten av måneden skal alt opp i drivhuset!

Fikk nylig en bekreftelse på at alderen begynner og tynge.....
Etter uker og måneder med misstanke om at noe alvorlig var i ferd med å skje med hodet og hjernen min, fikk jeg et tips om at det kanskje var lurt å få skjekket synet. Jeg så gjorde, og fikk bekreftet at det nok var på tide å begynne med briller. Ikke for å få så veldig mye bedre syn, men for å avlaste hjernen min, som optikeren sa. Jeg hadde visst jobba så mye for å fokusere skarpt på dataskjerm, tv, omgivelsene ved bilkjøring m.m. at det gikk utover hjernen min. Ikke rart jeg har vært sliten, og til tider rørete, etter lange dager på kontoret nå i disse årsavslutnings-tider.
Jeg var noe langsynt, og i tillegg er visst hornhinnene litt skjeve. Dette fører til at jeg må bruke krefter for å fokusere skarpt både på lang og kort avstand. Og det sliter visst på hjernen min....

Ellers så er ståa at også den minste jenta må begynne med briller.
Mens den eldste jenta mi akkurat har fått begynt med linser - etter mange år med briller - fikk den yngste beskjed om at hun må til øyenlege for å sjekke synet. Etter en del vondt i hodet over ganske lang tid, fikk jeg henne til lege i forrige uke. Der ble det konstatert at øynene er ikke helt som de skal. I timen hos optiker ble det funnet en del feil med synet, så han henviste henne videre til øyenlege på Lillehammer. Hun fyller nylig 12 år, og med tanke om at det er 10 år som liksom er den magiske grensen for vellykkede rettinger av synsfeil hos barn, må jeg bare innrømme at jeg ble bekymret da jeg fikk denne beskjeden fra optikeren. Han beroliget meg likevel med å si at dette vil nok kunne ordne seg til det beste for jenta likevel. Innover-sjeling pga langsynthet var det han kom frem til. Og så ser hun dårligere på venstre øye enn på høyre.
Da jeg kom hjem igjen kom jeg til å tenke på min egen skolegang og skolehelsetjenesten som var da. Vi fikk da skjekket synet med jevne mellomrom den gangen husker jeg. Det som er litt ergelig å tenke på er at om skolehelsetjenesten hadde vært like oppegående nå som den var da jeg gikk på skolen, så ville dette trolig vært oppdaget på et mye tidligere tidspunkt . Hvor er egenlig dagens skolehelsetjeneste? Er den helt fraverende i dagens skole tro?? Det kan jammen virke slik.

Det ser kanskje ut til at jeg kan få tid til å vere med på skidag i morgen. Det hadde gjort godt med en hel dag ute nå, kjenner jeg - etter mange dager ved pc'n på kontoret. Får se hvor langt jeg kommer i dag med alt jeg har tenkt gjort før helgen.....

Ha en fortreffelig torsdag alle sammen, og enten det er vinter eller vår der dere bor, så er

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett linerla alt? Ja da kan ikke våren være langt unna.
I dag er det bare strålende ute. Det var så godt å stå opp i dag og se at sola lyste opp ute:-)

Ha en strålende dag på Lora!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Drømte at jeg så den, ja.....
Det går nok en måned til før vi har den trippende på tunet, vil jeg tro :-)