onsdag 17. juni 2009

Dekket over de sarteste; venter -2 i natt

I dag har jeg vært ute og spadd opp en del bytteplanter, og fått sendt dem avgårde. Har også fått i veg pakke til min hemmelige hagevenn. Veldig spent på reaksjonen til vennen min

Leif Magne varslet meg i dag om at det er meldt om kuldegrader til natten
så etter korøvelsen var det bare å finne frem akryldukene og saksen og fordele dukbitene etter beste skjønn over de mest sarte staudene, peonene og rosene. Det er ikke sikkert det er nødvendig, men det er bedre å dekke en gang for mye enn en gang for lite. Peonen Sara Bernard har allerede skader etter kulden som har vært her nå, og erfaring sier at Thalictrum'ene mine heller ikke tåler kulde.
Det er meldt varmere over St. Hans da ,
så vi får bare krysse fingrene og håpe på sol og sommer

Nå har jeg akkurat sett Magnar på "Grønn Glede", og er overveldet over hvor flott hage han har, og hvor mange spennende planter han har fått tak i, og at han får dem til å trives i hagen sin
Ellers er programmet lite severdig syns jeg

Er spent på hvordan det går i natt, men dette er noe en bare må lære seg til å leve med, når en lager hage 630 moh, er jeg redd

Natta alle sammen

11 kommentarer:

Harryford sa...

Håper det gikk bra Ingrid Marie, ikke stas med kuldegrader nå!!!

Kikka og på Magnar og bilder fra hans hage! Det er i alle fall imponerende hva han får til "i det kalde nord"! Jeg sliter jo her i "syden"!!!

Marit sa...

Ja, håper at frosten holdt seg vekk. Ergelig med frost på denne tiden av året. Her var det 1,1 grad i forrige uke. Jeg fikk sjokk, for jeg var ikke klar over at det ble så kjølig.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Det har vært nede i -1, så jeg er glad jeg var ute og la på akrylduk i gårkveld, ja. Har ikke vært ute og fått ordentlig oversikt over hvordan det har gått enda....

Til gjengjeld ser det ut til at det blir en strålende dag i dag :-)

potentilla sa...

Nå ble jeg bekymra, tok duken av mine sarteste forrige uke...
Skal dra og sjekke i kveld, krysser finger.

IngunnBW sa...

Kuldegrader nå, uff og uff. Håper det gikk bra med dine små håpefulle og at dere ikke vil få tilsvarende temperaturer før i oktober igjen :)

elle-melle sa...

Dette høres ille ut. Jeg håper inderlig det gikk bra!
Jeg skal visst ikke klage på været for kuldegrader har vi ikke. Men er det ikke sånn at vi klager på været uansett hvor vi bor? Enten er det for kaldt eller varmt, eller det er for tørt eller vått.
Her er det vinden som sliter mest.

Magnars hage så jeg også og jeg er mektig imponert!

Vivishagerom sa...

Jeg snakka med en pappa i barnehagen i dag som opprinnelig kommer fra Nord-Norge, og han skjønte jo selvfølgelig ikke hva vi surva over. I hans oppvekst hadde dem slike sommre som vi har nå.Ja, ja tenkte jeg, der hadde ikke jeg klart å bo.
Norge er og blir et land for spesiell inntereserte. Håper det gikk bra med pioner og stauder hos deg.

Hilsen fra landet sa...

Jeg drev og dekket til helt til nylig, men nå er jeg så lei at det får gå som det går... Langt uti juli og så flere kuldegrader om nettene! Kjedelig, men sånn er det i G-dalen vettu! ;-)

Ellen Walnum sa...

Skrekk og gru! Kuldegrader! Jeg skal slutte å klage, men som Juni sier; her er det vinden som driver meg til vanvidd!!

Torill sa...

Jeg har planta ut en god del sommerblomster på Dovre.....
Er spent på hvordan de har klart seg.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Det gikk heldigvis bra med de fleste plantene mine i -1 grad. Jeg hadde detkket til de sarteste peonene, rosene og lewesiane. Bronsebladene var litt skadet i tuppene, og noen av de nysst utplantede sommerblomstene hadde hatt det tøft. Men nå må det det da være slutt på minusgradene for denne gang.....

Det var nok kuldegrader på Dovre også, Torill, så jeg håper du ikke har plantet tagetes og blomkarse :-/