mandag 8. juni 2009

Jeg har tatt noen runder i hagen de siste ukene og knipset noen bilder:


Gentiana acaulis

Meconopsis quintuplinervia og Lupinus nootkatensis (Alaskalupin)

Peon og aurikkelprimulaer jeg ikke har navnet på.


Fritillaria pallidiflora og Trollius europeus


Rhododendron (har ikke navn ) og Fritillaria meleagris


Dovrefjellvalmuen Papaver radiatum ssp. ovatilobum og en rubra-type av Euphorbia


Euphorbia polychroma (vårvortemelk) og Arnebia pulcra


Kaukasusprimula (finner ikke det latinske) og Pulsatilla Vulgaris

Pulsatilla Vulgaris Rubra


Herpatica nobilis og Anemone narcissiflora


Ellers har jeg det travelt med å svare på hyggelige kommentarer vedr. innslaget fra hagen min i Grønn Glede. Det var artig at det ble så bra når jeg først skulle være med på noe sånt :-)
Jeg har nå fått flyttet to duftsjærsminer vekk fra bautasteinen min, og satt ned to nye roser: Blush Damask og Zoe (finner ikke bilde av denne) gul.
Dette inlegget gjorde jeg klart på fredag, for så å legge det ut på nettet fra Vågen (Landstedet vårt i Romsdalen). Men da den berbare maskinen skulle pakkes ut, mangelt både strømledning og internett-USB'n. Dermed fikk jeg ikke gjort det jeg skulle før i dag.
I Vågen driver jeg med å sette ned gravmyrt i en gedigen skråning. Tar med fra hjemme og deler de opp etter beste evne. Vil tro dette blir et hel-sommer prosjekt. Ellers har jeg bestemt meg for å plante islandshyll som hekk langs en kjempelang kant ned mot en bratt skråning. Disse vil jeg plante som stiklinger tidlig neste vår. Der de skal stå er det bare skutt-stein
i grunnen, og nesten umulig å sette ned potter. Stiklingene vil jeg tro, kommer til å danne røtter etter de er nedsatt, og sende røttene dit de finner næring. Så vil jeg ha en stor hekk på en 3-5 år tenker jeg.
Jeg skal ta bilder og legge inn her etter hvert.

11 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Det var så utrolig moro å se innslaget med deg i Grønn Glede:-) Så mye vakker du har i hagen din akkurat nå.

IngunnBW sa...

Jeg ser det er litt senere hos deg enn de fleste andre stedene i Norge, men det er ikke vinter lenger i det minste! Mane nydelige blomstsr hos deg nå :)

Innslaget i Grønn Glede har jeg sett én gang på tv og én gang på nett-tv. Virkelig imponerende alt du har klart å få til å trives hos deg! Det ser frodigere og mer blomsterrikt ut hos deg enn de fleste hager i Norge :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for koselige kommentarer :-)

Det er nok en del senere hos meg enn hos mange av de andre hagegale, ja. Og når jeg ser hva mange fikk med seg hjem fra Ramme Gård, skjønner jeg jo at jeg bor veldig "uluggumt" til når det gjelder mange slags både planter og trær.
Disse kan jeg jo derimot prøve å få ned i jorda på landstedet vårt, som liger i sone H2. Problemet der er at fjellet går helt opp i dagen mange steder, og at det er vanskelig å finne jordsmonn som er dypt nok til å plante busker og trær i. Men jeg skal nå i allefall prøve :-)

Vivishagerom sa...

Innslaget på Grønn Glede var kjempe flott, og for en hage du har. Har sett innslaget mange ganger og blir skikkelig inspirert.
Den Dovrefjellvalmuen var knall fin, har aldri hørt om den før.
Mange fine bilder og flotte planter. Jenta i huset likte godt den hvite kaninen. Her har vi en grø og hvit, som hopper rundt oss og spiser opp Cosmosen min.
Ha en fin uke.

Wenche sa...

Så mange flotte planter du har, og hagen er jo fantastisk flott :-)

Kristin Aurdal sa...

Så flotte bilder du har tatt. Den Vårvortemelka var kjempeflott. Har tenkt meg på gartneriet en av dagene for å kjøpe en ny rose, da skal jeg sikre meg en limegrønn vortemelk i samme slengen :-)
Kjempeflott innslag i Grønn glede - artig å se deg "i levende live" :-)

Vigdis i Romerikshaven sa...

Flott å se innslaget med deg fra 'Grønn glede'!

elle-melle sa...

Jeg stemmer i koret, det var et kjempeflott innslag med deg på Grønn glede:) Jeg ble imponert over alt du hadde i hagen også så flott alt var. Et imponerende hageanlegg du kan være stolt av.
Masse fine planter i blomst hos deg nå.

Berit sa...

Jeg var må et møte da innslaget gikk og måtte ty til nett-TV. Men mannfolket var hjemme og lot seg imponere, det er ikke ofte!
Forresten: Mente du at Zoe er gul? Da får du en overraskelse gitt, den er rooosa. Men nydelig! Jeg har et bilde i albumet, forresten.

Mariann S sa...

Utrulig masse flott blomstring du har :)
Er enig med alle over her om at innslaget i Grønn glede var kjempebra :)
Eg har sett det både på TV og nett-tv :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Enda en gang: Tusen hjertelig takk for fine ord :-)

Og Berit - jeg tok feil ja. Det var ikke Zoe som Kjell sa ver gul, men en annen - husker ikke hva den heter nå i farten, men greinene ligner noe på Persian Yellow. Den her forresten ikke greid overvintringen i potte så bra, selv om jeg gravde den ned. Den er ikke helt død, men alle greinene er døde, så den må skyte fra grunnen. Får se hvor jeg plasserer den.