fredag 24. oktober 2008

Både seifiske, 100-års feiring, og mimrefest siden sist.


Nå er det en stund siden det forrige innlegget mitt. Det skulle ha vært torsdag for over to uker siden, men den dagen vart for hektisk for meg, så det innlegget ble det ikke noe av. Vi stod på farten til Nordmøre for å feire Leif Magne sin tantes 100-års dag

Vi reiste staks etter jentene kom hjem fra skolen, og med pakking og styr, fikk jeg ikke noe tid til informasjonsinnlegget jeg tenkte jeg skulle lgge inn før vi reiste.

Vi var to familier som reiste sammen. Det var søster til Leif Magne sammen med mannen og den yngste deres. Og så oss fire da. Vi bodde ute på Roksvåg hos ett av søskenbarna til Leif Magne. De har bygd om en gammel låve til leiligheter som de leier ut fra vår til høst. Som dere ser av bildet er utsikten upåklagelig. Og med havørner som flyr majestetisk over havoverflata, er idyllen fullkommen

Nede ved brygga ligger det båter til utlån. Nå var disse båtene dere ser på bildet tatt opp for vinteren, men vi lånte to store robåter med påhengsmotor. Fredag dro vi (Leifs svoger med datteren i en båt, og vi fire i den andre) ut for å prøve fiskelykken. Og den lot ikke vente lenge på seg. Vi hadde ikke riktig fått slengt ut snøret i vannet før det bet på småsei. På dorgene vi slepte rett ned, var det sei på alle krokene før vi fikk sukk for oss. Ja så villig bet det at vi måtte slippe ut igjen de som vi syntes var litt for små, og som ikke satt for hardt fast på kroken Mens småseien bet som bare rakkern, svevde havørnene høyt oppe i luften et stykke unna.
Etterhvert begynte det og regne, så da var det bare å dra innover igjen, men du verden for en opplevelse


Her er den spreke hundreåringen foreviget ved kakebordet like før de 100 lysene skal blåses ut.

Den store dagen ble feiret med brask og bram lørdagen. Vi var nesten førti stykker med stort og smått. Det var en særdeles sprek hundreåring, som fikk hjelp av et barnebarn og et olderbarn til å blåse ut de hundre lysene på kaken!

I vår travle hverdag har det ikke blitt prioritert å reise til Leif Magnes slekninger på farsiden på Nordmøre. Dette kommer nok til å endre seg etter denne fantastisk trivelige turen. Vi har allerede bestemt oss for å booke låven den nest siste uken i juli, og vi gleder oss allerede


Mimrekveld etter Estlandturen

Her er senen som over 2500 sangere øvde inn sangene på, og hadde konserten fra under den store korfestivalen i Tartu i Estland. Her er et bilde fra en av øvingene. Under konserten var senen helt full.

Forrige helg haddde koret som jeg synger i, mimrefest etter turen vi hadde til Estland i sommer. Jeg var med i kommiteen, og vi skulle kopiere menyen som vi fikk servert på en av Tartu's beste restauranter.


Vi hadde festen i en kjellergarasje på Dombås, med festpyntede bord, levende lys og god varme. Bordene var pyntet med samme blomsterfarger, og med samme breddede servietter som de hadde på restauranten. Menykortet var også likt. Menyen var: Forrett: Kyllingsalat med banansaus. Hovedrett: Helstekt svinefileet med fløtegratinerte poteter og grønnsaksratoulle og rødvinssaus (vi byttet vellykket ut rødvinen med hjemmelaget kreklingsirup) Dessert: Panna cotta med ville bær og vanilje saus.
Det må nevnes at alt ble laget fra bunnen av - ingen juks med poser eller lignende.
Du verden hvor god maten ble. Alle sammen var skjønt enige om at dette var sågar bedre enn det måltidet vi hadde i Tartu

Klokken ble over tre om natten før noen kom på at de kanskje skulle begi seg på hjemvegen.

Ellers har dagene gått med til de daglige gjøremål som vanligvis fyller hverdagene. Hagemessig har jeg fått avluset og satt inn på planterommet de plantene som skal overvintres der. Fuchsiane har jeg ikke ordnet for vinteren enda. Jeg synes at de skal få stå ute så lenge det er så mildt og fint i været. De riktig storkoser seg i den varme høstsola

I dag har jeg sittet i stresslessen i hele dag med gode bøker, og snytepapiret på en en armlengdes avstand. Om det er ivadering av småkryp, eller ettervirkningene av en parfymert "nabo" på siste sangøvelse, vet jeg ikke. Har erfaring med at symptomene kan kjennes like enten det er det ene eller det andre. Min nabosopran ble i hverfall veldig lei seg da jeg opplyste om at jeg er alergisk mot parfume, og hun byttet plass med en annen sopran resten av øvelsen. Det er greit når folk er så forståelsesfulle, og jeg er ganske sikker på at hun ikke parfymerer seg på sangøvelsene heretter.


Nå sitter jeg ganske alene og skriver i bloggen min. Jentene dro på ridning rett etter skolen i dag, og gubben har jeg ikke sett - kanskje han ikke er hjem fra arbeid enda. Det er forferdelig mye å gjøre akkurat nå, og bra er nå det i disse finanskrisetider


Så får jeg tro at det ikke går like lenge til jeg logger meg på igjen og skriver en snutt. I morgen tror jeg at jeg tar med meg kamera ut og tar noen bilder - skulle egentlig også ha begynt med arbeidet med å klargjøre hagen for vinteren ......


Ha det bra så lenge



2 kommentarer:

RandiF sa...

Hyggelig å "se" deg igjen. Skal si du har vind i seilene.
Parfymeallergi er noe dritt, og det er helt utrolig for noen "dufter" enkelte dynker seg meg. Gubben lider av det samme som du, og det er virkelig plagsomt når vi får besøk eller er på fest. Lenge siden jeg har kunnet bruke parfyme....

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Samme her. Leif Magne Har ikke kunnet brukt after shave på mange år, men heldigvis finnes det mange milde og fine deosticker, så ingen av oss behøver å lukte vondt :)
Jeg reagerer også på enkelte typer skyllemiddel, også på grunn av parfymen som blir brukt i det. Skjønner ikke folk orker å bruke klær som lukter så sterkt. Det er som om enkelte må gå rundt å lukte som et helt parfymeri for at de skal føle seg vel.....
De fleste vennene mine kjenner til allergien min, og slik i det daglige er dette heldigvis ikke noe problem :)