søndag 26. oktober 2008

Nesten klart for vinteren.......

Midt i blandt avrevne visne blomsterstilker og blad lurer det seg opp nye nydelige blad av Aquilegia Woodside White. Jeg bare måtte ta et bildet av den


I dag her det vært mildt og fint høstvær hos meg. Etter å ha hentet Elisabeth fra dansekurs først på dagen, var det duket for hagesysler for mora resten av hviledagen

Jeg foretok sesongens siste vanning, og var spesielt nøye med å få vannet rhododendronbeddet skikkelig. Jeg satte på tre spredere fordelt ovenfor og på vestsiden av huset. Beddene nedenfor huset og ved drivhuset får jeg bare vannet med pistoler. I beddet ovenfor huset strekker bjørkene de lange røttene sine ned i beddet, så der er det spesielt stort behov for vanning.


Ellers rydda jeg ut de siste tomatene fra drivhuset i dag. De må nok modnes i vinduskarmen inne. Det arbeidet som jeg har på våren med å vaske undervannings-brettene og mattene tok jeg i dag, når jeg likevel drev med vanningspistolen. Jeg ble veldig våt og veldig kald, men nå slipper jeg i hvertfall å vaske disse til våren, når vanningsanlegget ennå ikke er tilkoblet.

Etter jeg hadde vannet ferdig, koblet jeg av alle hageslangene, tømte dem for vann, og la dem fint sammen i kveiler. Så ble de lagt ved uthusinngangen, klare til å bli trygt forvart i vinter.
Det er meldt kulde og snø fra tirsdag av , så morgendagen må jeg bruke til å binde sammen roser og andre busker. I fjor ble det ikke bundet sammen en eneste busk hos meg, og i løpet av vinteren med masse tung snø, var det nok ikke lett å være busker, nei. Det merket jeg når snøen drev og smeltet; mange bøyde grener, ja.

Jeg passet på å vanne over de såkoppene som har stått ovenfor drivhuset i sommer, og jammen var det små spirer i to av koppene: Adonis vernalis og Androsace carnea ssp brigantica. Størst var nok overaskelsen over at Adonis vernalis hadde spirt, for jeg hadde ikke sådd ferske frø, og regnet ikke med spiring egentlig. Disse frøene hadde nok ligget over et år før jeg sådde dem. Men jeg tenkte at jeg fikk nå så dem likevel, så fikk det gå som det gikk - og i dag fant jeg nyspirte planter i koppen
Og nå er begge såkoppene trykt plassert nede på planterommet under lys


Etter vi hadde spist middag, tok jeg og bladde litt i Plant World sin katalog for 2008, og det vil nok helt sikkert gå en bestilling dit fra Lora i år

3 kommentarer:

hajal. sa...

Artig å lese at hos deg er det så tørt at du må vatne, medan vi her har fått nær 500mm regn iløpet av oktober - landet vårt er forskjellig ja !
Her og melder dei snø til tysdag, men den vert neppe liggande meir enn eit par dagar.

Sigrid sa...

Så effektiv du er! Jeg har hatt mer enn nok med panikkplanting i helga. Ryddinga får jeg ta senere. Satser på at det ikke blir nevneverdig med snø på ei stund ennå.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

hajal: Ja jeg nevnte dette i Sine sin blogg, der hun skrev om alt regnet som pøste ned uten for vinduet hennes :) Så blir da også Lesja nevnt i geografibøkene som ett av de få stedene som ligger i nedbørsskyggen:) Pensum i 8 trinn.

sigrid: Det er meldt minusgrader og snø her fra i morgen, så jeg turte ikke ta noen sjanser. I fjor kom snøen som julekvelden på kjerringa, og det ville jeg ikke ta sjansen på i år - og med det været som vi har hatt de siste dagene, har det vært en fornøyelse å drive i hagen. Og så har vel ikke jeg så mange nyplantinger som deg, jeg da, heldiggrisen :-D