tirsdag 16. desember 2008

Brune pinner og mandelmakroner

Mens Silje Beate nå endelig ser ut til å få sove ut etter en strabasiøs natt og dag , fant jeg ut at jeg skulle bake de to julebakkels-slagene jeg liker best. Nemmelig Brune pinner og mandelmakroner Ja jeg vet at jeg har laget dem tidligere i desember, men da gikk alt sammen med til sjukepleielagets førjulstreff. Derfor lager jeg nye nå i kveldingen. Tenkte samtidig at jeg skulle dele oppskriftene med dere der ute dersom et er noen som er interesserte i å prøve å lage dem.



Brune pinner

200 gr margarin
200 gr sukker
1 eggeplomme
1 sp sirup
1/2 ts kanel
1ts vaniljesukker
1 ts hjortetakksalt
300 gr kveitemjøl

100 gr hakkede mandler
100 gr knust raffinade – perlesukker

Margarin og sukker røres hvitt.
Resten tilsettes deretter og deigen knas godt.
Settes kaldt i minst 3 timer.
Deigen deles i seks emner som trilles til pølser med lengde som på stekebrettet på langs.
Pølsene legges på stekebrettet før de trykkes flate og pensles med eggehvite – drysses deretter med hakkede mandler og perlesukker.
Stekes midt i ovnen på 210 grader i 7-9 min.
De skjæres så opp på skrå med en kvass kniv.
Etter avkjøling legges de i en tett kakeboks.


Mandelmakroner

2 eggehviter
180 gr melis
250 gr malte skåldede mandler

Eggehviten piskes først stiv før melisen tilsettes under stadig visping.
Deretter røres de malte mandlene inn i massen.
Massen settes på stekebrettet (med bakepapir) med to teskjeer.
Stekes midt i ovnen i ca 15 min (skal bare så vidt få litt farge) ved 180 grader.

(Disse blir så gode at jeg lager bestandig dobbel porsjon av dem)


Og mens deigen til de brune pinnene står og hviler, og røren med mandelmakronemassen bare venter på at jeg skal ta den fatt, blogger jeg litt mens jeg smaker på morelle-suppen som siste døgns pasient har bestilt. Det er visst ingen ting som heler som en god og varm morelle-suppe
Tror forresten jeg velger å være hjemme fra sangøvelsen i kveld…
Med sykdom i huset er det best for alle parter at jeg holder meg hjemme - også for korsangerne.

5 kommentarer:

Villrose sa...

Ja! Brune pinner er kjempedigg. Og lette å lage. Takk for at du minte meg på! Lage i morgen?

Anonym sa...

Brune pinner er kjempegode julekaker.

Jeg skvatt da jeg leste første setningen i innlegget ditt, datter din og mitt eldste barnebarn har samme navn, Silje Beate:-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Nydelig navn, ikke sant Elsa? :)

Du må huske å smake på deigen, Villrose. Det er nesten det beste med hele brune pinner-bakingen :D

IngunnBW sa...

Du har skjønt det Ingrid! Både at brune pinner er de beste julekakene som finnes, og at deigen ofte er vel så god som de ferdige kakene :) Jeg laget mine brune pinner i går. Alltid dobbel porsjon, her er det ofte kakemonstre på ferde :) De mandelmakronene så kjempegode ut, kanskje prøve dem?
Så snill du er som ga bort julebaksten din :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg lot brune pinner-deigen stå til i dag. Rakk ikke å bake den ut i går :)

Mandelmakronene er kjempegode, så du behøver ikk nøle med å prøve dem Ninni. Det eneste er at du må passe på at de ikke blir for brune. 15 min er kanskje i lengste laget i noen ovner - lurt å se på dem etter ca 10 min :) Det skal ikke være mye farge på dem.