torsdag 18. desember 2008

Skinkehorn og julekonfekt :)

I stedet for middag i går, fant vi ut at vi skulle lage horn med ost og skinke inni. Elisabeth, som nå har mat og helse på skolen, hadde akkurat lært seg å lage disse. Hun laget sin egen deig etter oppskriften de hadde brukt på skolen, mens jeg fant oppskrift i en av "Ingrids Beste"-bøkene mine.


Som dere ser ble det mange flotte horn etterhvert. Gode var de også! De vi ikke spiste i går, havnet rett i fryseren. Veldig fine å tine opp igjen enten i mikroen eller i stekeovnen.


Etter mye skryt av konfektkulene til Gundad, fant jeg ut at disse ville jeg også prøve. Jeg la rosiner i bløt i går i dyr De Luxe Cognac , og lot de stå over natten. Så laget jeg resten av røren og hadde rosinene og noe av spriten oppi. Jeg syntes det så mye ut med all denne væsken, så jeg hadde ikke oppi alt som rosinine hadde ligget i - det var kanskje dumt. Tror jeg kommer til å ha i alt neste gang. Jeg brukte hasselnøtter i stedet for hvalnøtter, fordi jeg liker ikke hvalnøtter - kort og greit. Jeg hadde også i litt vaniljesukker i tillegg til de andre ingrediensene.
Så satte jeg røren ut ( ca +1 grader) over natten.
Og det må jeg bare si til dere som lager doble porsjoner av dette: Hadde jeg laget dobbel porsjon, hadde jeg trillet meg i hjel. Det er jeg sikker på. Jeg synes jeg trillet på disse kulene i en evighet før jeg var ferdig.

Men resultatet ble bra da - og kjempegode ble de!



Så laget jeg noe kalles sjokoladeglasert mandelfudge. Jeg fant denne oppskriften i et hefte med "Julens beste sjokoladegodter."

Oppskriften kommer her:

Sjokoladeglasert mandelfudge.

100 gr smør
2 dl sukker
4 ts kakao
4 ss hvetemel
2 ts vaniljesukker (Stod ikke i den opprinnelig oppskriften)
4 ss sirup
1 dl hakkede mandler

Ca 100 gr lys eller mørk sjokolade til glasering

Bland alle ingrediensene unntatt sjokoladen i en liten gryte. Kok opp blandingen, og la den småkoker en 3-4 minutter.
Hell så blandingen ut på bakepapir og la den stivne. Skjær den så opp i små firkanter.
Smelt sjokoladen i vannbad, og dypp fudgen i sjokoladen, og legg den på bakepapir. En kan, om ønskelig, trykke riller i sjokoladen med en gaffel før den har stivnet.


Ettersom jeg hadde igjen noe malt hasselnøtt-masse etter julekonfekten for vaksne, tok jeg noen av fudgene og la oppi den etter jeg hadde rullet de i sjokoladen. Etter de hadde stivnet noe, delte jeg dem i to. Likevel var de mer enn store nok, syntes jeg.
Noen lot jeg bare være etter oppskriften - med bare sjokolade. Jeg delte disse i to også.
Som alle andre julekonfekter, må også disse lagres kjølig.

Denne oppskriften må bare prøves, dere! De ble bare kjempegode Det slo meg med ett at de jeg rullet i nøttemassen lignet faktisk på kyllingbiter rullet i egg og grillmjøl, før de blir stekt i olje........

Det var alt jeg rakk i dag. Nå skal jeg hente Silje Beate, som har vært på juleball. Heldigvis ble hun frisk nok til å delta der!

Ingen kommentarer: