lørdag 14. august 2010

Frøken Oppdager

Etter mye om og men har jeg endelig bestemt meg for å delta i Moseplassens Frøken Rose 2010- konkurranse.
Det blir ikke en av de lekreste og tandreste rosende dette, men det finnes mange nydelige roser av de herdige typene også. Ja så mange finnes det, at jeg ikke før nå i dag har fått bestemt meg for hvilken rose jeg skal delta med.



Frøken Oppdager er en av mine sist innkjøpte. Det er en kompakt busk, slik den nå står hos meg. Den er ikke av de tidligste, men setter dog et helt hav med knupper, og når en ser på dette bildet, skjønner dere kanskje hvorfor jeg gleder meg så til denne rosen står i full blomst!

Dette er egentlig en John Davis rose. Dette er en fantastiske hardfør rose fra Explorer serien, og er utviklet av Landbruksdepartementet Institutt i Canada.
Rosen skal ha for vane å produsere store klynger av runde, fylte, lett duftende, rosa blomster med gul midte. Bladverket er vanligvis medium til mørke grønt, skinnende, og med fint tannete kanter.

Oppkalt etter den nordamerikanske oppdageren som den er, er rosen laget for å tåle både kulde og vind. Dette er dermed en robust rosebusk. Den er godt kjent for sin hardførhet og den er også ganske motstandsdyktig når det gjelder sykdommer.
Det har florert en del diskusjoner vedrørende om den er klatrer eller busk. Hos meg blir den nok aldri noe annet enn busk, til det fryser de lange stenglene for mye tilbake om vinteren.
Jeg er likevel spent på hvor høy den egentlig kan bli hos meg -830 moh.....

5 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Lekker!
Kjempehyggelig at du er med på konkurranse Ingrid :)

Vivishagerom sa...

Det er så fint at det finnes herdige roser som kan bo trykt hos oss her i Gudbrandsdalen.
"Frøken Oppdager" var en fin rose. Ønsker deg lykke til i konkurransen.

Wenche sa...

Den var da nydelig. Lykke til i konkurransen :-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for det :-)

Berit sa...

John Davis er kjempefin! Jeg har et rotekte eks som har brukt noen år på å bli stor og sterk, men i år er han virkelig et syn!
Lekkert bilde, forresten. :)