mandag 23. august 2010

Kantareller i går og krekling i dag

Etter jeg hadde priklet de nyeste staudesmåttisene i går, fikk jeg med meg min eldste, og en venninne av henne, på sopptur. Vi kjørte innover en sidedal til bygda, og gikk et lite stykke. Det var visst litt tidlig for kantarellen, så vi fant ikke så mye. Jeg kommer nok til å ta meg en tur senere i høst også.

Slik ser de ut i skogen; skogens gull - kantarellene


Så kan en leke seg litt med bildene når en er kommet hjem... (bildet til venstre)
Til h: En hel liten kantarellfamilie.



Det var litt tidligste laget enda for den helt store fangsten, men jeg skal dit senere i høst også.

I dag hadde vi egentlig tenkt oss på fisketur i noen fjellvann, men været var så ustabilt at vi turte ikke ta i vegen. Så fant jeg ut at jeg kunne dra for å plukke krekling i stedet. Jeg fant faktisk ca 8 liter på rundt tre timer. Etter middag tok jeg og moste bærene og slo over kokende vann tilsatt vinsyre. Jeg satte blandingen på kjøla, og der skal plastbøtta få stå noen dager før jeg siler den og tilsetter sukker.


Herer kreklingbærene ferdig renset. Vannet kokes opp og blandes med vinsyre før det haes i blandingen


Jeg kjører bærene i foodprossessor før jeg blander i vannet med vinsyren. Blandingen skal så stå noen dager. Den må ikke stå i metallbeholdere, men i plast. Den skal røres i sånn dann og vann.

Dette blir verdens beste saft, og den er kjempesunn, forutsatt at en ikke tilsetter altfor mye sukker. Jeg pleier å bruke en kg sukker til tre liter saft.

Legger ved kobling til hagEgalsiden der jeg har oppskriften til både kreklingsaften, samt krekling-geleèn og vaniljesaus.

I morgen skal begge jentene på overnattingstur i fjellet. Jeg skal være med og følge Elisabeth ned igjen i morgen kveld. Hun skal til Lillehammer for å ta en sjekk vedr astmaen hun har slitt med så lenge, og selvfølgelig kolliderte den med fjellturen.
Ellers er jeg ikke helt fornøyd med været vi har hatt de siste dagene. Varme øyeblikk innimellom, men veldig skiftende og litt regn histen og pisten.

Oss fe tålåst seinar - nå må i leggje me.

Godnatt.

2 kommentarer:

Marit sa...

Så flink du har vært! Kantarellbildene var kjempefine :)
Her er det også bare møkkavær, men regn nesten hver dag nå i 14 dager. Nå vil jeg ha sol! :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Håper veldig på finvær i helgen ihvertfall. Har planer om en ny bærtur; til Lordalen.