fredag 30. januar 2009

Besøk av frøboksen

Etter et kort stopp hos meg, har nå frøboksen begynt på sin ferd mot Dokka og til Toveve. Den kom til meg på onsdag, og sannelig skal jeg si den var fylt til randen med frøposer. Jeg googlet til øyet ble både stort og vått, og etter hvert plukket jeg ut dem jeg hadde mest lyst på.

Plukket ut

Reddik – hvit/rød rund
Sukkererter
Iris Chrysographes – fra Marosa
Onopordum acochticum (Edeltistel) – fra Marosa
Mec cambrica Muriel Brown
Pennisetum villosum ’Cream Fells’ – fra Marosa
Plantago major Rubifolia – Fra Akoen
Middagsblomst storblomstret
Tomat ’Ailsa Craig – fra Mari Veldig spent på disse :-)
Asphodelus aestivus – fa Mari
Dictamnus albus ’Albiflotus’ (Moses’ brennende busk) – fra Racemosa
Campanula latifolia Alba
Rudbecia ’Autumn Colors – fra Racemosa
Phyteuma nigrum
Gentiana cachemirica – fra Marosa
Iris sibirica ‘ New Hybrids’ - fra Racemosa


Etter å ha laget nye frøposer med bilde på, hadde jeg frøene jeg skulle gi bort ned i sine respektive frøposer.

Her er de frøene jeg la ned i frøboksen.

Papaver radicatum (Dovrefjellvalmue)
Campanula barbata
Pulsatilla vulgaris
Pulsatilla vulgaris Rubra
Lunaria annua (Judaspenge)
Trollius Cultorum
Aquilegia Woodside White
Aquilegia buergeriana
Veronica gentianoides 'Variegata'
Geum urbanum checkmate


Lokket på boksen var ganske ødelagt, så jeg teipet godt slik at frøposene skulle holde seg innabords under frakten.

I dag puttet jeg boksen ned i en stor konvolutt, og teipet godt. Så leverte jeg den til den buss-sjåføren som henter inn posten fra rød-poskassen nede ved det gamle posthuset.


Ellers så har jeg bestilt disse hos Impecta:

Primula vialii ‘Orcid Primrose’
Lobelia erinus campacta ‘Kejser Wilhelm’
Lobelia erinus pendila ‘Cascade Rainbow’
Antirrhinum majus nanum F1 ‘Princess Yellow with Red Eye’
Nolana paradoxa ‘Blue Bird’
Penstemon whippelanus ‘Whipple’s’
Phlox durummondii nana compacta ‘Ethnie Light Blue’
Petunia hybrid milliflora F1 ‘Fantacy Pink Morn’
Petunia hybrid milliflora F1 ‘Fantacy Ctystal Red’

Men nå skal jeg og jente bake litt......

6 kommentarer:

Miamaria sa...

Artig å høre hva du fant i boksen. :) Forskjellig spennende du har fått der!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Ja. Er spesielt spent på den røde grodblad-planten.
Det er alltid en del spennende i disse boksene. Og så er det noe for en hver smak oppi dem :)

Tove sa...

Jeg gleder meg virkelig til boksen dukker opp. Spennende :-) Du fant deg noen go'biter der :-)

Marit sa...

Ja, det var mange spennende frø. Jeg har aldri vært med på frøboksen, for jeg har nok her som jeg må få brukt opp...
Får håpe du får god spiring på de du valgte ut da!

Vivishagerom sa...

Frøboks er spennende. Jeg hoppet over i år, jeg. Masse spennende frø du hadde plukket ut. Ønsker deg lykke til.
Ha en flott lørdag.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Om en ser på mengden med frø jeg har fra før, har nok ikke jeg heller behøvd å vere med på frøboksen i år :-D men jeg ble så begeistret for opplegget i fjor, at jeg bestemte meg for å vere med i år også :-) Dessuten er det morro å se hvilke frø de andre på hagegal har.

Jeg kan nesten ikke vente med å få frøene i jorda nå. Jeg er lovet at Felleskjøpet på Otta skulle ta inn såjorda fra ute, og få den tint til jeg skal nedover på tirsdag.
Og når jeg kommer hjem igjen da, ja da kan eventyret bare begynne:-)