tirsdag 13. januar 2009

Dette ble ikke helt den starten på 2009 som jeg hadde tenkt meg. Ser at datavirus har vært ute å gått bl a hos Mariann. Her har det vært helt andre virus som har satt meg helt ut av spill.

Med farangen vel overstått, satsa vi friskt på rakfisklag den 2. januar.

Fisken hadde jeg fått av min tidl svigerinne, og gode venninne Ann.
Alle syntes den var kjempegod!

Siden jeg skulle på korøvelse på ettermiddagen om fredagen var det om å gjøre å få alt i stand til rakfisklaget før jeg reiste på øvelsen. Jeg tror aldri jeg har rensket rakfisk så fort noen gang, som jeg gjorde den dagen. 10 rakfisker ble rensket på null komma svisj.


Dekking av bordene måtte også gjøres ferdig før jeg dro....

Først dekte jeg på til gjestene både på kjøkkenet og i stua - vi hadde bedt på oss 17 gjester, så med oss to så ville vi bli hele 19 stykker. Sofaen til høyre er bare på mellomlanding, før den skal få sin endelige plass på hytta vår på Kalveneset i Eidsbygda.

Ettersom det nærmet seg selskaps-start, viste det seg at det ikke bare var hos oss farangen og influensaen har herjet. Til slutt var det kun 14 stk som kunne komme om kvelden, så vi bestemte oss for å plassere alle på kjøkkenet. Vi bar ned et bord fra loftet, og dekte på dette og satte det inntil kjøkkenbordet.
Det ble et alle tiders koselig selskap med både god mat og god drikke og blide gjester

Lørdagen etterpå ble en veldig spesiell lørdag. Denne dagen startet med begravelse etter en kjær sambygding som tapte en lang kamp mot kreften, bare 51 år gammel. Da jeg var yngre, og drev en del med håndball, var Torill en av trenerne våre. Vi reiste både på kamper og turneringer, og hadde det kjempemorro. Siden har hun drevet mye med urter. Hun både dyrket dem, og prøvde seg frem med forskjellige urter i mat og drikke. Jeg var med på et kurs som hun hadde en gang som het urter i mat og drikke, og der lærte jeg kjempemasse. Ellers var hun veldig aktiv i kulturlivet ellers i bygda vår. Det ble en veldig spesiell stund i en fullsatt kirke.

Rett fra begravelsen bar det til den årlige nyttårskonserten som koret mitt; Dovrefjell Dissharmoniske Selskap holder hvert år I år hadde vi innvitert barnekoret i Dovre til å være med oss, sammen med sin fantastisk flinke dirigent. Det ble en vellykket konsert, og etter konserten var vi ute og spiste på en nystartet italiensk restaurant på Dombås.

Med Silje Beate på overnatting fra fredag til lørdag hos en venninne med influensa i huset, satte influensaen inn med full kraft her i huset fra søndag den 4. Etter å ha pleiet mann og barn etter beste evne i en uke, var det min tur til å få dritten forrige torsdag Er så vidt kommet meg såpass nå i kveld at jeg orker å sette meg ned for å skrive i bloggen min, og å lese igjennom andre sine blogger. Om enn en smule nysende og hostende....
Korpsets nyttårskonsert laget jeg konsertprogrammet til, men noe mere orket jeg ikke. Ikke øvelsen lørdag formiddag, og ikke konserten kvelden etterpå


Her var det noen dager med kulde de første dagene i det nye året, før det slo om til mildværer med regn og vind. Det har vært hele 6 plussgrader, og det er skjelden kost her vinterstid. Selv om det blir noe glatt etter vegene, synes jeg det er litt godt også da. Det som er litt dumt er at skiføret blir borte, men det er vel ikke lenge før det snør igjen, tenker jeg


Før mildværet satte inn for fullt, var jentene ute i snøen med de to vrengte polvottene sine - kaninene. Her er noen smakebiter på bildene de tok mens de var ute og lekte seg med dem







De ble kjøp som to dverveddere - brødre, men jeg tror ikke det stemmer så veldig akkurat. ikke er det så farlig heller - bare kosedyr - ingen utstillingsdyr. Og elsket er de uansett

3 kommentarer:

Sigrid sa...

Det var daen heavy start på året ja. Godt du er på bedringens vei :-)

Vigdis i Romerikshaven sa...

Et flott innlegg, selv om du ikke er frisk!

ToneM sa...

Hei Ingrid. Jeg er regelmessig innom bloggen din og liker den veldig godt.
I kveld har jeg bestemt at du får en bloggpris av meg.

Her: http://mittlillerom.blogspot.com/

Mvh. ToneM