søndag 25. januar 2009

Deilig kveitemiddag og en koselig utfordring

Kveitemiddagen i dag ble meget vellykket. Etter å ha surfet litt på godfisk-sidene som Juni anbefalte, bestemte jeg meg for kokt kveite med hvitvins-saus med reker, samt smørdampede gullerøtter, blomkål og broccoli.

Et lurt tips jeg fant, var å legge kveiteskivene i saltlake (100 gr salt pr. liter vann) i tyve minutter. Skivene tørkes deretter med tørkepapir før en kverner pepper over dem.



Kok opp vann med litt salt, og ha kveiteskivene oppi. Slå av platen og la de trekke i 8-10 min.

Etter kveita var ferdig trekt la jeg stykkene i en tupperwareboks som er slik at den holder bra på varmen.

Sausen lagde jeg slik: Hakket to sjarlottløk fint, surret de blanke i olivenolje før jeg hadde oppi ca 1 - 2 dl kvitvin og 4 dl kraft etter trekkingen. Lot dette koke til det bare var igjen det halve. Så hadde jeg i 2 dl matfløte og maizena til sausen ble passe tykk. Smakte til med salt og fiskefond (Knorr sin fiskefond med hvitvin) Like før sservering hadde jeg i rensede reker - en desj.

Smørdampede grønnsaker: Jeg kokte opp vann med salt og hadde i gullerøttene. Lot dem koke ca et kvarter før jeg la oppi blomkålbukettene, og ventet fem minutter til før jeg la oppi broccolien. Etter noen minutter var alt ferdig. Da slo jeg av vannet og hadde på noen desjer Kviteseidsmør.

Og med mandelpoteter til, ble dette et riktig festmåltid for store og små

Senere på kvelden var det kaffe, is og kaker, og særlig isen fikk ben å gå på hos de minste


Vi hadde en trivelig kveld der minsten til min søster, rundt 18 mndr, stod for det meste av underholdningen. Jammen er de morsomme i den alderen Men når det lei mot kvelden, var det godt å finne smokken før de tok fatt på turen hjem til Joramo.

Nå har de andre lagt seg, og jeg må se å finne sengen jeg også. Jeg har hatt en stygg tendens til å snu døgnet i det siste, og når en da må opp tidlig, blir det altfor lite søvn dersom en ikke kommer seg til sengs i rimelig tid.

Jeg fikk stusset fuchsiaene mine i dag også! Jeg fikk en del stiklinger som jeg enten kommer til å sette ned, eller jeg tilbyr dem til andre på hagegal - jeg får se. Det var godt å få snødd dem ned litt. Noen holdt på å bli i lengste laget. Jeg fikk også plukket vekk visne og gule blader og
ryddet på vaskerommet, der jeg pleier å så.

Ellers ser jeg at jeg har fått en koselig utfordring av Frøya-Heidi i dag.
Jeg skal legge inn bilde nr 6 i det 6. albumet i "Mine bilder". Så skal jeg sende utfordringen videre. Her er bildet som jeg fant da jeg gikk inn på det 6. bildet i mitt 6. album:

Dette er bildet av den første hostaen jeg kjøpte. Den står helt på enden av beddet bortenfor huset og nedenfor uthuset.
Bildet er tatt tidlig på høsten, for hostaen blomstrer som kjent ganske sent.

Hvem jeg utfordrer:
Mokki's hage
Ritas lett kaotiske hageliv
Villroses hage
Øyvinds verden
Litt om Vivis hagerom
Vicky - Vigdis dagbok



Men nå må jeg finne senga.

God natt folkens

5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Takk for utfordringen, Ingrid. Jeg skal legge ut bilde 6 fra mappe 6 når jeg kommer hjem fra jobb.
Artig utfordring.

elle-melle sa...

Bra du fant noe du kunne bruke på de sidene.
Middagen høres særdeles god ut.

Berit sa...

Nam, det så lækkert ut! Har tatt opp seifileter til i dag, skal jamen kikke litt på de sidene.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Jeg skal kikke i mappene, Ingrid :-)

Anonym sa...

ma sjekke:)