onsdag 24. februar 2010

Bestilling til Impecta er endelig sendt - og frøene spirer!

Endelig har jeg fått sendt avgårde bestilling til Impecta.
I tillegg til frøene har jeg også bestilt noen hansker, samt perlit og Vermikulit. Jeg bestilte hansker fra der i fjor også, og de er kjempegode, og viktigste av alt, de har dem i str 6!

De frøene jeg har bestilt er:

Gazania splendens "Kiss Yellow Flame"
Nierembergia linariifolia "Purple Robe"
Nolana paradoxa "Blue Bird"
Petunia hybrida milliflora F1 'Fantasy Crystal Red'
Petunia hybrida milliflora F1 "Fantasy Pink Morn"
Phlox drummondii nana compacta "Ethnie Light Blue"
Angelica gigas
Lewisia cotyledon "Heckneri"
Meconopsis napaulensis
Pulsatilla alpina ssp. apiifolia
Pulsatilla vernalis
Salvia argentea "White Birds"
Thymus x citriodorus "Fragrant Charm"


Ellers har jeg også bestilt noe annet utstyr:

Trädgårdshandske Sensation Stl. 6
Trädgårdshandske Vattenavvisande Stl. 6
Perlit
Vermikulit

Av de frøene jeg sådde den 14. spirte disse innen den første uken var gått, og pottene ble plassert under lys på planterommet:

Tomat
Agatache rugosa – koreansk anisisop
Geranium Purple Haze
Onopordum ecanthium – Eseltistel
Agatache anisata - indianermynte
Armeria pseudarmeria ’Ballerina Red’
Taraxacum - rosa løvetann
Papaver somniferum Peoliflorum
Papaver sp – lilla fylt
Alcea rosea ”Nigra”

Samt ettåringene:
Antirrhinum - forskjellige slag
Nemesia Litle facess
Salpiglossis – lav
Lobelia - Forskjellige slag

Da jeg skjekket frøkoppene i dag tidlig hadde også disse spira:

Lychnis flos jovis Nana
Meconopsis racemosa
Rhodiola rodanthe – rosa rosenrot
Angelica Taiwaniana
Lewisia pygmaea

Disse ble også satt på planterommet under lys.

De nye lysrørene, som ble bestilt på mandag, er også kommet. Så da får jeg spørre installatøren i huset om han kan sette dem i for meg.

Ellers er været solfylt og kaldt. Godt over tyve minus på morgenen, men rundt ti når solen har fått virke en stund.

Ha en fortsatt flott dag!

5 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

du er godt i gang ser jeg :)
Mye snaks på listene dine, rykker litt i bestillingsfingeren min kjenner jeg...

Marit sa...

Mye fint frø som du får i posten snart! Denne tiden er skummel, det er alt for lett å la seg friste :)

Ellen Walnum sa...

Er det ikke deilig å være i gang? Jeg fryder meg over hver nye spire som titter fram:)

IngunnBW sa...

Så mye fint du har bestilt! Jeg må virkelig knytte hendene bak på ryggen for å ikke bestille mer og mer. Har kjøleskapet fullt av frø jeg ikke får sådd i år pga plassmangel.

Og spiringen er i full gang hos deg også :) Spennende med eseltistel, kul plante!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg kommer til å lete etter flere meconopsistyper på nettet, men de er ikkeså lett å få tak i. Eseltistel sådde jeg i fjor også, og har den som kom oppstående ute. Jeg er spent på om den overlever. I år har det spirt flere frø, så da får jeg i hvertfall flere enn en plante i år. Jeg har veldig sans for mec'ene. Det er bare så dumt at så mange av dem bare er toårige. Etter at de fleste av fuchsiane mine "strauk med" har jeg plutselig mye plass på planterommene mine. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :-)