søndag 21. februar 2010

Toras Ol-gull fikk meg tilbake på bloggersporet

Jeg har lenge tenkt på at nå må jeg begynne bloggingen igjen, men har liksom ikke funnet noe luggumt tidspunkt. Men nå når Tora endelig fikk sitt velfortjente OL-gull, fant jeg ut at det kunne jeg bruke for å komme meg tilbake på bloggersporet igjen.

Det blir for mye å referere til alt som har skjedd siden siste innlegg som var i midten av juni i fjor, men hagevandring med hageinteresserte fra Oppdal og åpen hage i forb. med ”Markens Grøde” her på Lesja, er gode minner fra sommerne 2009. At den mer eller mindre regnet bort fra midten av juli, får jeg bare glemme, og konsentrere meg fullt og helt om sommeren som er i vente.

Jeg har hatt småkopper med oppspirte stauder inne i hele vinter. De spirte velig sent på høsten, så jeg turte ikke å la de stå ute i vinter. De har egentlig ventet ganske lenge på å bli priklet om, men det har ikke blitt med meg enda.

Noen frø har jeg da fått sådd – de ble sådd på Valentiner dagen. Fikk forresten flott blomsterbukett og nydelig kort fra Leif Magne og jentene til morsdagen. Før jeg sådde frøene, laget jeg laminerte frøpinner til alle sortene for å sette ned i såkoppene.


De sortene jeg sådde var:

· Agatache rugosa – koreansk anisisop
· Agatache anisata - indianermynte
· Alcea rosea ”Nigra”
· Allium christophii
· Allium Purple Sensation
· Angelica archangelica
· Angelica Taiwaniana
· Antirrhinum - forskjellige slag
· Armeria pseudarmeria ’Ballerina Red’
· Aquilegia ecalcarata
· Campanula latifolia Alba
· Cherrytomat
· Digitalis obscura
· Gentiana verna Ensian
· Geranium Purple Haze
· Iris chrysographes ’Black Gold’
· Iris chrysographes
· Lewisia pygmaea
· Liatris spicata ’Floristan Weiz’
· Lobelia - Forskjellige slag
· Lychnis flos jovis Nana
· Meconopsis cambrica fl.pl. aurantiaca
· Meconopsis forrestii
· Meconopsis grandis sp Purple
· Meconopsis horridula ’Silver forms’
· Meconopsis nepaulensis
· Meconopsis racemosa
· Nemesia Litle faces
· Onopordum ecanthium – Eseltistel Nemesia Litle faces
· Papaver somniferum Peoliflorum
· Papaver sp – lilla fylt
· Paprika
· Phyteuma nigrum
· Pelargoniumaustrale (rødbladet)
· Pulsatilla vulgaris ’Rubra’
· Rhodiola rodanthe – rosa rosenrot
· Salpiglossis – lav
· Stemor – blå - egne frø
· Svertia perennis
· Taraxacum - rosa løvetann
· Tomat
· Trollius sp. – egne frø fra plante fra Magnar – tidligblomstrene
· Vårløk ”Parade”


Endelig føler jeg at jeg er i gang, og at vinteren endelig har begynt på sin siste halvdel. Sola varmer, og mars nærmer seg med stormskritt.

Så håper jeg at ”gamle” lesere finner tilbake til bloggen min, og at nye finner den.

I kveld skal jeg på konsert med Arve Tellefsen og lokale krefter – gleder meg til det.

11 kommentarer:

Mariann S sa...

Heia Ingrid :)
Kor kjekt at du er tilbake i bloggverdenen :) Har savna deg eg.
Det er utrulig kor godt sola varmar om dagane ja, det er deilig at det går mot vår igjen. Klem :)

IngunnBW sa...

Hei du! Kjempekoselig å¨se deg igjen :) Det var ikke akkurat få frøsorter du har sådd...det hjelper mot frustrasjoner over vinteren å se det spire og gro inne for tiden :)

Britt Åse sa...

Heihei! Kjekt å se deg igjen. Vi får kjempe oss gjennom snø og is, for det blir jo vår igjen i år også :)

Anonym sa...

Et hyggelig gjensyn til søndagsfrokosten. :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer :-)

Kommer nok til å prioritere blogging nå fremover tror jeg.
Særlig nå som vårlige sysler sakte men sikkert får liv i meg igjen :-)

RandiF sa...

Hei Ingrid. Kjekt å se deg igjen, ja. Her ligger halvmeteren med snø ennå, og kulden holder seg. Skulle tro vi var i sone H-Lora....:-D. Men såingen er i gang så vidt, og våren kommer vel en gang i år også.

Sigrid sa...

Å, så koselig å se at du er i gang igjen :-)
Traff ei fra hagelaget ditt forrige helg på Lillehammer og sendte hilsninger, men vet ikke om du har fått dem ennå :-)
Regner med at OL-stemningen er høy på Lesja nå, ja.
Stor klem fra Hadeland :-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Her har vi nesten ikke snø så vi får gått på ski, Randi :-D. Kanskje jeg kan ta med meg skiene og komme en tur?

Stooor klem fra meg også Sigrid. Husker du hva navnet på dama var?
Her er det OL-feber for alle penga for tiden,ja. Stor festivitas med storskjerm og store forhåpninger til nye medaljer er på tapetet i kveld for alle som vil. Jeg skal på konsert, så jeg kommer meg ikke dit.

Jobber froøvrig med den utfordringen jeg fikk av deg i oktober. Så den ikke før i dag %-/

Tove sa...

Hei på deg. Godt at du er tilbake :-) Du har jo virkelig kommet godt i gang med sessongen allerede :-)

Anne (Moseplassen) sa...

Det var en anselig frøliste du :)
Koselig at du atter er tilbake med blogging!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Satser på å være mere inne her nå ja :-)