fredag 12. september 2008

Vindfull dag i hagen

Blomsten til Empress Josephine er jo bare helt nydelig

I dag har vinden løyet såpass at det gikk an å arbeide i hagen. De siste dagene har vært vindfulle her på Lora. Med tre roser, to peoner og mange stauder som skulle i jorda, var det bare å gå på med krum hals.

Det første jeg gjorde i dag var imidlertid å gå rundt i hagen med penn og papir og skrive ned navnene på de rosene jeg har i hagen.
Da fikk jeg denne listen:

J. P. Connel
Therese Bugnet
Harrisons yellow
Namdalsrosen
Stanwell Perpetial
Minette
Morden Fireglow
Winnipeg Parks
Louise Bugnet
Maidens Blush
Altaica - Lirose
Poppius
Agnes
Great Western
William Baffin
Majalis - Kanelrose
Empress Josephine
Nevada
John Davis
Celestial
Henry Hudson
Wasa Gamming
Suaveoens - Kystkvitrose
Gallica Splendens
Persian Yellow
Petite de hollande - Hundrebladsrose
Monte Rosa

Dette er dem jeg vet navnet på. Så har jeg en liten rugosa-sak med halvfylte blomster med farge som ligner litt på Gallica Splendens, men det er ikke den. Så er det den lille rosekvisten jeg fikk av Hilde G da jeg var hos henne for en del år siden. Den har rukket å bli over to meter høy, og er en kjempebusk. Den har mørke blader, og har små enkle blomster med etterfølgende nypeprakt.
Fint om du kan hjelpe meg med navnet, Hilde, dersom du husker hvilken rose det var.

De tre rosene som fikk sine plasser i dag, med mye kugjødselkompost og plantegjord, var Persian Yellow, Celestial og Petite de hollande.

Så har jeg satt ned to peoner som er kjøpt hos Kjell Bjørke på Kvam: Silkepeoner begge to med navnene Kansas - rosa, fylt
og Nymphe - lys rosa med gul midte

Til slutt satte jeg ned resten av det jeg hadde med meg hjem fra forumstreffet. Det var bl.a
Thalictrum delavayi Hewitts Double og Thalictrum delavayi 'Album' , samt Hepatica transsilvanica, en astilbe og en Sedum sp fra Marosa.

Rakk også å vanne litt før den kalde vinden frøs meg inn igjen.

Må huske å vanne mere i morgen.

4 kommentarer:

Vigdis i Romerikshaven sa...

Flott å se roselista di! Og at du utfordrer klimasonene :-)). Hvilken rose har du i dagboktittelen?

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Det er Great Western H5. Den har vært aldeles nydelig i sommer, og en av mine dessiderte rosefavoritter :)
Det gjelder å prøve seg frem. Skulle jeg bare hatt roser som har H8, hadde det blitt skrint gitt :D

Vigdis i Romerikshaven sa...

Ser man det - Great Western er flott hos deg! Jeg har den også, skjønne blomster på den. Tok den ikke på fotoet ditt, gitt. Har du prøvd en annen bourbon - Louise Odier? Jeg venter på remonteringen her, den er full av fine knopper.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Louise Odier har jeg hatt for en del år siden. Den greide seg ikke her da, men jeg kommer nok til å prøve den igjen. Må bare finne en fin plass til den. Great Western har jeg også hatt før en gang, og den gikk ut etter tre - fire år. Jeg tror jeg har funnet en bedre plass til denne. En ser egentlig i to roser på bildet. William Baffin står like til venstre for Great Western, så det kan jo være det som har forvirret deg noe.