lørdag 4. oktober 2008

Satt ned resten av plantene for vinteren.

Kvitrogn og Blankmispel har noen fantastiske høstfarger.

Denne flotte peis- og grilluteplassen kom jeg og jentene hjem til etter at vi hadde vært i Stavanger på kombinert korps- og ferietur i sommer. Den ble påbegynt for mange år siden, og så har den bare stått der. Men i og med at Leif Magne ville feire 50 års-dagen ute i sommer, ble det fart på muringen. Svogeren Trond er mesteren bak byggverket, og både grillen og peisen har vært flittig brukt i sommer. Hadde bare lyst til å vise den frem :)

I går måtte alle fuchsiaene mine, samt alt det andre som ikke tåler frost, inn fra drivhuset. Vi skal bygge ny garasje, og samtidig legge opp for varmepumpe. Da måtte jordkabelen som lå opp til drivhuset kappes. Og dermed er det slutt på varmen i drivhuset for i år. Jeg satte plantene i kasser i kjelleren i påvente av sprøyting og avlusing før jeg setter dem inn på planterommet for overvintring.


I dag har jeg gjort i stand for planting i en del av det planlagte urtebeddet mitt. Jeg har tenkt å bruke det til overvintringsplass, og satte ned en del urter som har stått i kopper i sommer. Jeg satte dem ned i pottene, så får jeg plassere dem permanent til neste år. Jeg er ikke så flink til å dandere i beddene, så jeg må nok ha vinteren til å tenke meg om, og planlegge hvordan jeg vil ha det. Jeg har fjernet alt ugress, tilsett kugjødselkompost, hagejord og kattesand. Jeg har hard leirjord, så jeg håper at den blir litt luftigere med kattesanden. I tillegg til urtene satte jeg ned de fire rosene, som jeg handlet hos Bjørke da vi var på fotballturnering. Jeg satte dem ekstra dypt og laget haugen på, så jeg håper de får en grei overvintring. Jeg har også blandet i litt løv, slik at meitemarken skal ha noe å leve av i vinter. Ellers så gjorde jeg i stand det beddet som jeg skal plante roser i til neste sommer. Jeg blandet i kugjødselkompost, god hagejord, samt en del løv. Når så våren kommer til neste år, er det bare å plante rosene. Jeg skal flytte noen av de andre rosene dit også. Derfor er det viktig at beddet står planteklart, slik at jeg får flyttet rosene med en gang frosten er gått i jorden.


Etter jeg var ferdig med å plante, gikk jeg en runde i hagen med kameraet:


Denne doble blåklokken er en import fra Nederland. Det var Sigrid som arrangerte en fellesimort, som i hovedtrekk dreide seg om Geraniumtyper. Den kommer sent, og i år kom den med bare en blomsterstilk. Men hva gjør vel det når blomstrene ser slik ut!


Den rosa rylliken ble kjøpt for en del år siden hos en de kalte "Heksa" ved Ålesund et sted. Jeg flyttet på den i fjor, samtidig så delte jeg den i tre. Den står standhaftig i beddene når de fleste staudene har takket for seg for i år.


Høstanemonen står fortsatt flott nedenfor huset :)
Her er bildet av den eneste av blomsterertene som kom med blomst hos meg i år. Jeg sådde på friland, og det var nok tabben. Det var langt i fra varmt nok i jorda da jeg sådde dem, er jeg redd, og da ble resultatet deretter.... Men den er da nydelig denne ene. >:D<
Denne primulaen står i sitt andre blomsterflor for året :)
Campanula Sarmatica blomstrer sent men godt. Nydelige klukker er det på denne, som ble sådd i fjor. (*)




En del av rosene står fortsatt brukbart synes jeg, selv om de fleste nok berer preg av at vinteren nærmer seg med stormskritt.

Nærbilde av John Davis
John Davis satte jeg ned i sommer, og den blomstrer enda.


Stanwell Perpetual har ikke blomstret så mye i sommer som den pleier. Jeg måtte klippe den en del tilbake i vår, men den har vokst en god del i løpet av sommeren.


Lirosen har begynt på andre blomsterfloret for i år, så her står den med nyper og blomsterknupper om hverandre i skjønn forening.



JP Connel er som vanlig "Berre Lækker". Det er en stund siden den begynte å blomstre på årsskuddene, og lite frost, samt at den står i ly for det meste av regnet, gjør at det er den som står flottest hos meg nå¨.



Louise Bugnet har jeg plantet to av i sommer. Regner med at de små buskene vokser seg store etterhvert. Den er fantastisk flott med de mørke rosa knuppene og de hvite duftende blomstrene.



Kom forresten hjem fra sydenferien sent tirsdags kveld, og de to og en halv siste dagene var ikke så verst. Den siste dagen var helt super, med knall sol hele dagen, så vi ble da litt brune.... Dessuten var det fantastisk god temperatur i Middelhavet, og dermed fikk vi badet en del også. Det var basseng ved hotellet, men vannet der var i kaldeste laget for meg i alle fall. Jentene derimot, badet like gjerne der som i havet.

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så masse lekkert som blomstrer i hagen din ennå, nydelig fanget inn med kamera :)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for koselig kommentar Elisabeth :)

Anonym sa...

En flott peis- og grillplass det; den får der nok mye glede av framover. Min brukes flittig både vår, sommer og tidlig høst.

Mange flotte rosebilder også, slikt er alltid godt å se.

Interessant å lese om en hage i en heeelt annen klimasone enn min egen. :)

Lene i Fredrikstad sa...

Å så mye nydelig du har i hagen fortsatt. jeg har litt ventebed jeg også. Det blir det hvert år hos meg - blir aldri ferdig med denne hagen - håper jeg. ;)