lørdag 22. november 2008

Nå er det sannelig nok snø!!!

Sånn ser det ut hos meg nå etter noen dagers snøinferno. Har tatt noen bilder slik at dere får en viss peiling på hvor mye snø det har kommet her siden onsdag.




Jeg fotograferte uteplassene henholdsvis i gårkveld mens lysene glødet under snøen,
og i dag tidlig. Mellom en halv og en meter er det kommet bare på dissse siste dagene.




Trappen og bedene er helt borte under snølaget






Sibirkornellen lyser nydelig i rødt mot den hvite snøen,

mens lekestativet er snart borte....





Bilde til v. Ikke godt å se "bautassteienen" under snøen her, nei. Rosebuskene er helt borte, og de kvistene som stikker frem er en duftsjærsmin til venstre, og en blodhegg til høyre.

Bilde til h. Og sembrafuru, stakkar, ser også ut til å være nokså nedsnødd.



I går skulle Silje Beate vere med en veninne hjem for overnatting. Jeg skulle komme etter med en del saker som hun trenkte. Jeg angret i bøtter og spann etterpå, for ned var det så vidt jeg kom, men oppigjen hadde jeg ikke sjans. Så mens jeg sto bom fast i snøen, mens snø og vind pisket om bilen, måtte faren til venninnen først dra meg løs, for deretter å kjøre opp med traktor og måke av midtrabatten. Så kom jeg meg opp. Det forteller noe om forholdene at jeg har en Audi A6 Qatro – så det er ikke noen fillebil på vinterføre jeg har.





Fuglene har det stritt for tiden, og jeg syntes ekstra synd på dem i går. Mens jeg holdt på å fryse fingrene av meg bare på den tiden det tok å fylle opp foringsautomatene, må de være ute hele tiden. Godt de har mye mat i nærheten. Er spent på hvordan det kommer til å gå med trosten som har strandet her.




Matforings-bjørken er full av all-slags fugler for tiden
Det er mest grønnfink, kjøttmeis og blåmeis, men i går var det også noen

få dompapper på besøk.




Døra på drivhuset hadde blåst opp for noen dager siden. Etter all denne snøen kom, har det vært kvisamt å ta seg opp dit, men da jeg skulle hjelpe Elisabeth med kaninstellet i går, fikk jeg endelig låst den for vinteren. Jeg flyttet også på såkoppene som har stått ved øvre veggen til drivhuset. Der pleier det å samle seg en del vann som senere blir til is. Ikke så luggumt å ha stående såkoppene der da. Jeg fikk røsket vedd kassen under snøen og satt den under tak i den gamle utegården til hønsene. De var godt nedsnødd som de var, så jeg behøvde ikke skuffe på dem mer.

Og nå snør det store kattfiller att – og jeg må til Dombås for å kjøpe gevinster til basaren som korpset skal ha i morgen…… Ja ja, jeg får kjøre forsiktig.

9 kommentarer:

Torill sa...

Vi hadde samme problem her i går,ang bilen.Ser vi har samme bil,så den skulle jo klart å holde seg på veien,men det gjorde den IKKE.Her er ikke så mye snø igjen.Mesteparten blåste regelrett bort i natt.. Lurer på hvordan det står til med vogna mi på Toftemo...

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Jeg tror ikke det er kommet så mye snø på Dovre som det er her. Vi har en tendens til å få vestaveret, mens Dovre får det ifra øst. Var en tur til Dombås i dag, og det var stor forskjell på snømengden her og der, så jeg ville ikke ha bekymret meg så mye var jeg deg :)

Ellen Walnum sa...

Ja det var litt av en skrekkhistorie å lese sånn en lørdagskveld. Du har min dyyyyyyypeste sympati........fra en som hater snø!

Tove sa...

wow, det var snøen sin det. Kan ikke vi få litt av den da;-) Jeg skulle gjerne hatt litt mer snø her. Du får trøste deg med at den dekker plantene bra ;-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk, Ellea:) Jeg får større og større problemer med å takle vinteren og all denne snøen. Den er jo fin og se på og praktisk for plantene mine, men for et bask det er når det kommer så mye på en gang!

Det er bare å komme å forsyne seg, Tove. Du skal få all snøen du vil ha for meg. Men jeg ser jo det at plantene har det knall under denne tykke dynen. Så jeg får trøste meg med det :)

IngunnBW sa...

Ikke mye tiddelibom når det kommer sånne mengder på kort tid nei! Stakkar deg! Snø er pent på bilder, litt til jul og selvsagt som dyne over plantene ute, men mengder som dette trenger man ikke. Håper det har gitt seg for en laaang stund :)

elle-melle sa...

Jeg sier som Tove: kunne vi bare fått litt av snøen dere har! Det hadde jo vært bedre med litt mer fordeling synes nå jeg. Jeg elsker snø, og her har vi nesten aldri noe - sukk!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Her er snøen egentlig et must for at de mere sarte plantene i det hele tatt skal ha en sjans til å overleve.
Skigåing på både bortoverski og nedoverski er populære akriviteter her i huset, så snøen er på alle måter velkommen, og egentlig bør jeg være rimelig fornøyd med den snøen vi har fått, men det var dette med at alt kommer på en gang, da......

Berit sa...

Jeg kjørte forbi deg to ganger i helga, så jeg vet hva du snakker om! Vi har bare et lite lag, 5 cm tenker jeg.