søndag 16. november 2008

Oss ha gjort ka gjerast skulle…….

Jeg har ikke ”ysta ost og kinna smør”, men den siste uka har stått i mataukens tegn her hos oss.


Etter jeg kom hjem fra skolemusikkseminaret (var med som instruktør) på lørdag, tok jeg ut av fryseren alle posene med reins- kjøtt som skulle males og spes på tirsdag. Jeg tok også ut av fryseren det kjøttet jeg skulle bruke til kjøttdeig, eller morr, som vi sier. Dette kjøttet maler jeg hjemme på min egen kvern.


Mandag sagde jeg opp, for å koke kraft på beina til reinsbukken som Leif Magne skjøt i høst. I to hele dager sto den og kokte. Det ble kjempefin kraft.

Tirsdag hentet jeg mor, og sammen reiste vi for å få malt opp, og hakket det kjøttet vi skulle lage kjøttkaker og karbonader av. Jaktlaget som Leif Magne er med i, kjøpte kjøttkvern og kjøttkakke etter at lokalbutikken her sluttet med kjøttmaling for kundene sine. Jaktlaget har utstyret stående hos den ene av jegerne, men nå i de senere årene er det bare vi og en til som har bruket utstyret. Vi har i alle år ordnet kjøttmaten vår selv, og bedre kjøttkaker og karbonader enn de man lager selv, finnes ikke!



Onsdagen gikk med til å ”gjøre opp” og brune karbonadene mine – det ble hele 340 stk.

Da Leif Magne kom hjem fra arbeidet, skar vi den halve hjorten som vi har hatt hengende på kjøla. Kjøttet ble omhyggelig pakket og merket før det ble puttet i fryseren. Hjortekjøttet bruker vi kun til steker, biffer og grytekjøtt. Det som ikke kan brukes til dette kverner vi opp til kjøttdeig. Helstekt hjortefilet er noe av det beste som finnes – riktignok dersom det er tilberedt på den rette måten.


Vi begynte torsdagen med å ”gjøre opp” og brune karbonadene til mor. Så begynte vi på kjøttkakene mine. De fortsatte vi med på fredagen også. For å få store og fine kjøttkaker, bruker vi god gammeldags kjøttkvern med en liten tut på. Da blir de passe store, og det er lettere å få de faste og fine på denne måten.
Karbonadene ble avkjølt før de ble puttet i fryseren. Kjøttkakene, derimot, måtte kokes i kraften slik at de ble gjennomkokt. Tre kjempestore kjeler med kjøttkaker måtte til før alle kjøttkakene var gjennomkokt.



Her ser dere noen få av kjøttkakeposene ferdig til frysing.

Etter avkjøling ble noen av kjøttkakene fryst uten kraft, mens de fleste fikk god kraft i posen før de ble puttet i fryseren. Et sted i mellom 600 og 700 kjøttkaker ble det, så vi skal ikke mangle mat med det første! Det er godt vi har to frysere.


Mor fikk med seg en stor bolle med kjøttkaker for hjelpen, og svigermor fikk noen poser med karbonader og kjøttkaker hun også.


Lørdagen kvernet jeg opp det kjøttet som jeg skal bruke til morr. Jeg har pakket dem i dag. Det ble hundre poser med ca 400g i hver pose. Endelig kan vi igjen slippe å kjøpe kjøttdeig på butikken – ikke er den noe god heller….

Jammen er det mye arbeid med å lage kjøttmaten selv, men når alt ligger ferdig pakket i fryseren, er det bare fryd og gammen!


Og alle dagene vi har drevet med kjøttmaten, har vi hatt besøk av mange sidensvanser. De har mesket seg med bær av blankmispel- og leddvedbuskene. Her fikk jeg knipset en mens han satt i fuglermater-bjørken vår.


Forresten så har frøene fra både Plant World og Primafrø kommet, så da er det vel bare å gå i gang med såinga snart.

I morgen blir det full dag på kontoret igjen. Rart hvordan det hoper seg opp i løpet av en uke når man ikke er der....

5 kommentarer:

IngunnBW sa...

Oj oj!!! SÅ flink du har vært! Er megaimponert, for en jobb du har gjort! Heldige familien din som får så god kjøttmat. Ikke noe er som hjemmelaget, mors kjøttkaker er det svært lite osm kan konkurrere med :)

Anne på Moseplassen sa...

Dette er ikke en liten jobb nei! og snakker om hjemmegjort da :D

Jeg har forresten vokst opp med en liten utgave av akkurat dette, og husker friskt pakking av elg når førstelott kom fra skogen - den litt rare lukta av gammelt blod og rått kjøtt. Kjøttkaker gjennom gammel kværn med pølsetut drev vi med også, ufattelig mye raskere og jevnere enn å lage i handa, og det kommer godt med når man lager mengder av det :)

Dette var artig å se igjenn, takker og neier :)

Anonym sa...

Høres deilig ut. Det er mye sjelebot i å lage mat for framtiden, synes jeg.

Ellen Walnum sa...

Mens jeg satt og leste alt du har gjort denne uken ble jeg både storligen imponert og sulten!:-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer :)

Det må sies at mor er til veldig stor hjelp når vi driver med disse kjøtt-sjauene. Før var det mest jeg som hjalp henne, men nå er det hun som hjelper meg mest. Det sier seg selv at det ikke blir laget så mye hos mor og far nå, når det bare er de to i husholdningen.
Det er stritt mens det står på, men så er det deilig når alt er pakket og puttet i fryseren :)
I år var det kanskje ekstra stas, for nå har vi vært tomme i lange tider. Og den kjøpte kjøttdeigen er ikke noe særlig, synes jeg. Og karbonader og kjøttkaker kjøper jeg aldri - ikke noen her som spiser dem likevel.
I kveld koste jeg meg med karbonader og hjemmelaget potetstappe etter jeg kom hjem fra korpsøvelsen.
Jeg får sitere Leif Magne mens han sto og så på alle pakkene: - I vinter skal vi jammen kose oss!