torsdag 27. november 2008

Så gjør vi så når vi vasker til jul…..

Det er aldri noen steder det blir så overfylt og rotete som i mine kjøkkenskap, har jeg inntrykk av.

I går og i dag har jeg plukket ut alt i kjøkkenskapene og kjøkkenskuffene mine. Du verden så mye rart det samler seg opp der i løpet av årene. I år har jeg kastet og kastet i vilden sky. Gamle plastikkting som aldri blir brukt, men så er det jo stygt å kaste da… Gamle urteglass med mange års gamle urter – urtene i søpla, glassene i konteineren. Ikke mye av smaken igjen nå, er jeg redd. Får tørke nye til sommeren i den nye urtetørka mi. Eldgamle urte-teblandinger og gammelt krydder – vekk med det. Glass med skår eller sprekk i - til konteineren de også. Og når jeg så endelig er ferdig: Flotte rene og ryddige kjøkkenskap og kjøkkenskuffer til jul!

I går kveld kjørte jeg rundt i nabolaget for å samle sammen tomgods til inntekt for skulemusikken vår. Det snødde tett hele kvelden, men heldigvis var det bra brøyta alle steder jeg var. Begynte litt over seks, og samla inn fram til sju. Da begynte spinningtimen min. Etter å ha spunnet som en gal en times tid, fortsatte jeg og jentene mine, som hadde vært på kulturskole om kvelden, med innsamlingen. Vi var ikke ferdige før halv ti, men da hadde vi til gjengjeld full bilen med tomflasker. Med jentene satt av hjemme, reiste jeg til Dombås for å pante flaskene.
Der har Kiwi oppe til kl 23.00, og da jeg kom med mine flasker, var andre godt i gang med matingen av automaten. Jeg var med og tok unna flaskene på baksiden, og satte dem i kasser. Da vi var ferdige ti på elleve, hadde vi et samla pantbeløp på over 8.000,- kroner, og da hadde ikke alle vært der og levert. Noen hadde panta andre steder også, så sluttresultatet håper vi vil komme på rundt 10.000,-! Vi samla tidligere i år også, og da ble resultatet på over 11.000,. Dette er både en lettvint og effektiv måte å samle inn midler til lag og foreninger på! Lapper om dag og tidspunkt for innsamlingen, hadde vi kjørt rundt og lagt i postkassene en tid i forveien.
Bruker matpausen i vaskingen til å legge inn et nytt innlegg i bloggen min. Ikke så mye hagerelatert, men - jeg fant forresten en selvbrettet frøpose med frø øverst i kjøkkenskapet (hvordan den nå hadde havnet der ) Siden det ikke stod noe navn utenpå, kommer jeg til å så frøene i skråningen nedenfor blankmispelhekken. Det er antagelig frø fra en eller annen akeleie. – lignet i alle fall på det.
Ha en flott torsdag videre, folkens!

I kveld har hagelaget juleverksted, og dit har jeg tenkt meg…..
Lover å legge ut bilder av det vi lager hvis de blir fine da

4 kommentarer:

elle-melle sa...

Du verden så flink du har vært!
Det er godt å få unna alt skrotet som samler seg i kjøkkenskapene på mystisk vis.
Blir nok spennende med de frøene du har sådd. Og foresten; det er helt naturlig med frøposer i kjøkkenskapene!

solfrid sa...

Så flott med flaskepanting! Skolekorpsa har tatt seg av papirinnsamling "bestandig", men nå er det slutt. Kommunene har kommet med store dunker til papir. Korpset mister en kjærkommen inntekt. Da blir det å tenke nytt.

Ha ei fin helg! Vært flink, du.

hildeG sa...

Jøje meg så flink du er da! Blir helt svett jeg...

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Det er rart hva en får gjort, når en bare kommer i gang :)
Flaskepantin for å få inn penger er rett og slett en genistrek, Solfrid! Virkelig noe å tenke på for korpset, ja.
Vasken fortsetter i noen dager til - med innleid hjelp, og da vil jeg tro det blir bare koseting igjen å gjøre i desember :)