onsdag 31. desember 2008

Godt Nytt År!

Med pinnekjøttet på ovnen, og totalt ommøblert stue er det tid for årets siste blogginnlegg.


Mandagskvelden ringte Leifs søster, Anne Kari, og lurte på om de kunne få komme på kaffe. Med alle barna på fest, ble det nok i roligste laget for de to borti Stavheimsgrenda
Da de kom hit i halv ni tida, fant Anne Kari ut; at for at de også skulle få sitte ved vår faste TV-plass måtte det en ommøblering til. Jeg er ikke noe flink til slikt, men det er det morsomste Anne Kari vet. Så etter litt overtaling, gikk vi i gang med å flytte på møbler og bilder. Da klokka var halv to var vi så å si ferdige. Da hadde vi fått flyttet på alt i stua unntatt en liten bokhylle og TV-benken. Bilder var flyttet på, og nye – de som jeg har fått rammet inn av barnas arbeider – var kommet opp på veggene. Det ble da litt tid til kaffe drikking også da, innimellom slagene. Både de to som dro om natten og de to som ble igjen, var veldig godt fornøyd med ommøbleringen

I går hadde vi besøk av min søster, Marit, og familien hennes. Middagen bestod av leirgrytestekt hjortefileèt med fløtegratinerte poteter og grønnsaker. God saus og både tyttebær- og rognebærgele hører til Med is til dessert ble dette et riktig festmåltid. En god rødvin var et selvskrevent tilbehør til kjøttet.

Først på dagen var det lønninger som måtte ordnes, og beløp som måtte overføres til leverandører og skattetrekkskonto før det nye året ringes inn. Jeg ble ikke helt ferdig før jeg måtte begynne på middagen, så jeg måtte ta en liten tørn etter besøket hadde reist om kvelden. Men jeg ble da ferdig!

I dag har jeg begynt på en oversikt i Word Der har jeg laget en tabell der jeg setter inn bilder av de plantene jeg har planer om å så i vinter og til våren. Under bildene har jeg selvfølgelig skrevet inn navnet på planten. Dette tror jeg kommer til å bli en kjempefin oversikt, for det er jo ikke alltid en ser for seg planten om en ser det latinske plantenavnet på frøpakkene. I hvert fall gjør ikke jeg det alltid. Denne oversikten tror jeg kanskje jeg kan bruke til å lage navnelapper også. Jeg må se over bloggen til Ellea for å se ordentlig over hvordan hun har laget sine. Har planer om å kopiere dem nemmelig! De så kjempestilige ut!

Nå venter vi en tidligere svigerinne med hennes nye mann, men med barn som er søskenbarna til våre jenter, på besøk – hvis de kommer da. Hun ringte nettopp og beklaget at de kanskje ikke kom. Hun har ikke vært i form etter at hun kom hjem fra arbeid, men vi ble enige om at hun skulle se det litt an først. Jentene har gledet seg til besøket, så vi får bare krysse fingrene for at de kommer.

Pinnekjøttet skal stå en stund til, og rabbestappa (kålrotstappe) står ferdig inne på kjøla. Så da der det bare å koke/dampe potetene som er igjen før vi kan innta årets siste middag.

For å skyte opp fyrverkeri (det heter vel ikke ”å skyte opp raketter” lenger) pleier vi å gå opp på jernbanestasjonen her. Der pleier flere å samles denne kvelden, og ser bra gjør vi også fra der oppe.

Ute har det snørusket i hele dag, men nå ser det faktisk ut som om det klarner opp, og bare 2,5 minus. Det er det lenge siden det har vært på en nyttårsaften.

Så står det bare igjen å ønske alle dere bloggvenner – og andre også forresten –
Et riktig godt hageår i 2009.


GODT NYTT ÅR!

16 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Godt nyttår til deg Ingrid!! Takk for det gamle, for hyggelige stunder med å lese bloggen din, og alle hyggelige kommentarer fra deg på min.

Når det gjelder navnelappene kan du bare lime de bildene du har i oversikten din inn på lappene. Ta kontakt dersom du får problemer, så guider jeg deg:-)

Grattis med ommøblering og kos dere med pinnekjøttet.

Anonym sa...

Pinnekjøtt her også. :D

Riktig godt nytt år. :D

Tove sa...

Godt nytt år til deg og dine også :-)

Mariann S sa...

Ett riktig godt nytt år til deg og dine :-)

hajal. sa...

Her og er det pinnekjøttradisjon på nyttårsafta!
Idag er landskapet kvitkledd stille og rolig veir og nesten klar himmel.

Godt nytt år til deg og dine!

potentilla sa...

Godt nyttår til dere også :)

Marit sa...

Godt nytt år, Ingrid!

Vivishagerom sa...

Ønsker deg ett kjempe flott nytt hageår, Ingrid.
Nyttårsklem fra meg

ASSA sa...

Ønsker deg og dine et riktig Godt Nytt År!

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk for alle de hyggelige meldingene :)
I morgen skal vi ha rakfisklag. Vil tro det blir blogget om det i morgen :)

Elisa sa...

Godt nytt år til deg!

nefertiti sa...

Godt nyttår, Ingrid!

Harryford sa...

Litt i etterkant - men ikke desto mindre, ha et riktig Godt Nytt År Ingrid. For meg uten rakafisk!!!;-)

ToneM sa...

Hei Ingrid.
Jeg er stadig innom bloggen din og liker den så godt at jeg gir deg en bloggpris nå i kveld.

Mvh. ToneM.

http://mittlillerom.blogspot.com/

ToneM sa...

Hei Ingrid.
Jeg er stadig innom Bloggen din og liker den så godt at du får en Bloggpris av meg nå i kveld.

Her: http://mittlillerom.blogspot.com/

Mvh. ToneM

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tusen takk skal du ha ToneM :)
Det er alltid hyggelig når folk er innom bloggen, og ekstra hyggelig er det når dere liker bloggen min. Klem :)